חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חב"ד וציונות

המונח "ציונות" - תלוי לאיזו מסגרת מצמידים אותו. תנועת חב"ד תומכת בציונות מקורית, שורשית, זו העולה מהתפילה שיהודים מתפללים שלוש פעמים ביום (בתפילת "שמונה-עשרה") - "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, ברוך אתה ה' המחזיר שכינתו לציון".
מאמרים נוספים בנושא
צביון יהודי כערך יסוד
להיות יהודי ודמוקרט
נישואין וגירושין על-פי ההלכה
תלמידי-ישיבות וצה"ל
מעורבות רבנים בשאלות ''פוליטיות''
שיוויון לכל?
דמוקרטיה ויהדות
מה לרמטכ"ל בוועידת רבנים
מי מבטיח את הרוב היהודי
חב"ד וציונות

יסודותיה של תנועת חב"ד הם התורה, השולחן ערוך ותורת החסידות המבוססת על הקבלה. הוגי הציונות, ברוח הרצל, חרתו על דגלם יהדות שונה. מן הטעם הזה רוב מנין ובנין של היהדות הדתית התנגד להמצאת הציונות החדשה ושל הכוונה לכונן מדינה שתהיה ככל העמים, בניגוד לרוח ישראל סבא ובניגוד לאפיון שקבעה התורה לעם ישראל "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב".

 

האמור היה שייך לטרום הקמת המדינה, כל עוד הנושא היה תיאורטי. מרגע שקמה המדינה והיתה למציאות, שאלות העבר הפכו לבלתי רלוונטיות. עכשיו היה צריך להחליט האם מכירים במדינה, חיים בה, משרתים בצבא, משלמים מסים לשלטון, בוחרים לכנסת וכו'. רוב חוגי היהדות הדתית (והחרדית) הכירו בקיומה של המדינה, לא החרימו אותה, השתתפו בניהול חייה ומוסדותיה, וכך גם תנועת חב"ד. בהוראות אדמו"ריה (הרבי הקודם רבי יוסף יצחק שניאורסון זצ"ל - הריי"צ, וממלא מקומו הרבי מנחם מענדל זי"ע, נשיא דורנו) מגלים חסידי חב"ד מעורבות מלאה בחיים האזרחיים. סמוך לאחר הקמת המדינה, שלח הרבי הקודם קבוצה של חסידי חב"ד להקים את הישוב כפר-חב"ד. הרבי מליובאוויטש שלח עוד ועוד קבוצות להתיישב בארץ, ויסד קריות של חב"ד בישובים שונים, כגון "שיכון חב"ד בירושלים" וכך בצפת, בקרית מלאכי, בלוד ועוד. הוא הורה לפתוח סניפים של חב"ד - "בתי חב"ד" - בכל עיר ועיירה בארץ. בהוראת הרבי שולבה רשת החינוך היסודית של חב"ד בזרם הממ"ד של משרד החינוך. הרבי הורה להקים בארץ מוסדות רבים, הוא הורה לשמור על חוקי המדינה, עודד את חיילי צה"ל ושלח את חסידיו לשמחם בחגים. הרבי התכתב באופן תמידי עם ראשי מוסדות השלטון, אירח בהתוועדות פומבית בניו-יורק את נשיא המדינה מר זלמן שז"ר, קיבל לפגישה רשמית את ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, הורה לחסידיו בכפר חב"ד להזמין ולארח את נשיאי המדינה, ראשי הממשלה, שרים וחכ"ים. הורה להקים אגודה לעידוד משפחות הגיבורים ששכלו את יקיריהם במערכות ישראל, חייב להצביע בבחירות לכנסת ולשלטון המקומי. אין להסיק מכל האמור כי כיום חב"ד תומכת בגישת הציונות שחרתה על דגלה להיות עם ככל העמים ולא על יסודות התורה. עמדתה של תנועת חב"ד כי הבסיס הקונסטנציוני של המדינה חייבת להיות תורת ישראל וההלכה היהודית. ה"ציונות" - כמונח המקובל בתודעת הציבור הרחב - קבעה כלל מנוגד לאמור, ועל פיו הכנסת יכולה לחוקק חוקים העומדים בסתירה להלכה. לא ניתן לצפות, כמובן, ממי שמסר את נפשו למען החזקת היהדות בדרך התורה והחסידות, מאחורי מסך הברזל, שיסבור אחרת. יהודים מסרו את נפשם ונעקדו על עקרונות אלה, בכל ימיה של ההיסטוריה היהודית.

 

מר אפרים קציר, נשיא המדינה לשעבר, אמר בחגיגת חג-הגאולה של חסידות חב"ד, בי"ט בכסלו, בכפר חב"ד, כי "חב"ד היא אמת הציונות". המונח "ציונות" - תלוי לאיזו מסגרת מצמידים אותו. תנועת חב"ד תומכת בציונות מקורית, שורשית, זו העולה מהתפילה שיהודים מתפללים שלוש פעמים ביום (בתפילת "שמונה-עשרה") - "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, ברוך אתה ה' המחזיר שכינתו לציון". ועוד לפני תפילה זו מתפללים "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח" - הכוונה למשיח - לו אנו מצפים שיבוא ויגאל אותנו בגאולה האמיתית והשלמה.

 

י.ל.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)