חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מתי מתחילה הגאולה?

מהי בדיוק הנקודה שבה מתחילה בפועל הגאולה ונקבע שבא משיח?
מאמרים נוספים בנושא
להבין את התקופה
מה יקרה בתקופת הגאולה?
היהודים כנושאי האור
העולם כבר בשל לגאולה
עשו כל אשר ביכולתכם
מתי מתחילה הגאולה?
מה יקרה לגויים בימות המשיח?
הכול ייגאלו
מה ישתנה?
שפע גשמי
וגר זאב עם כבש
כך יועבר הרע
לא עוד מוות
יום-הדין הגדול
תורתו של משיח

כאשר מעיינים בסדר הגאולה שקובע הרמב"ם1, ונוכחים שמדובר בתהליך הדרגתי, מתעוררת השאלה: מתי מתחילה אפוא הגאולה? האם בשלב ה"יעמוד מלך"? ואולי רק כשמגיעים ל"בחזקת שהוא משיח"? ואולי לאחר מכן, בשלב ה"עשה והצליח וניצח כל האומות"? ואולי בשלב מתקדם עוד יותר, כשהוא בונה את בית-המקדש ומקבץ נידחי ישראל?

שאלה זו יכולה להישאל בניסוח שונה: מתי היא ביאת והתגלות המשיח? האם מיד כש"יעמוד מלך", ואולי רק כשהוא נעשה 'בחזקת משיח'? ואולי רק כשהוא מגיע למעמד של 'משיח בוודאי', יכולים אנו להכריז שבא ונתגלה משיח-צדקנו?

נקודת הוודאות

כ"ק אדמו"ר שליט"א הדגיש פעמים רבות בשיחותיו ובאיגרותיו2, כי התחלת הגאולה עצמה היא בשלב שבו המשיח "בנה מקדש במקומו"; כלומר - לאחר בניין בית-המקדש השלישי. זו הנקודה שבה מתחילה בפועל הגאולה האמיתית והשלמה, וזו הנקודה שבה כבר אפשר להתחיל לומר, שבא ונתגלה המלך המשיח. קודם לכן, גם לאחר שעם-ישראל כבר יודע שיש 'בחזקת משיח', ואפילו לאחר שהגיעו ל"עשה והצליח וניצח כל האומות" - עדיין אין זה אלא הכנות, ואילו הגאולה עצמה טרם החלה ועדיין לא בא המשיח.

ההסבר לכך פשוט: עד שלב בניין בית-המקדש, עדיין אין לפנינו מצב של 'משיח בוודאי'. גם לאחר שהגענו לנקודה שבה אפשר לקבוע את מעמד המשיח כ'בחזקת משיח', הרי לפחות באופן תיאורטי ייתכן שהמהלך ייעצר חלילה ולא יתקדם מעבר לכך, וכפי שהרמב"ם ממשיך ואומר3: "ואם לא הצליח עד כה, או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה, והרי הוא ככל מלכי בית-דוד השלמים והכשרים שמתו". לכן לא ייתכן להגדיר שלב זה כהתחלת הגאולה, כי משעה שהגאולה החלה, שוב לא תיתכן שום אפשרות שתתבטל.

התחלת הגאולה וביאת והתגלות המשיח היא רק כאשר מגיעים לנקודת אל-חזור חד-משמעית. כלומר, כאשר כבר ברור על-פי הלכה שזהו המלך המשיח ושזו הגאולה האמיתית והשלמה. שלב זה מתחיל בבניין בית-המקדש, שהרי את בית-המקדש בונה רק המשיח ולא אחר, וממילא, כאשר נבנה בית-המקדש השלישי, אין לנו ספק שבא משיח. זו התחלת הגאולה, והשלמת התהליך באה אחר-כך, כאשר המלך המשיח גם מקבץ את נידחי ישראל, ואז אנו מגיעים אל הגאולה האמיתית והשלמה.

הכנות

התבוננות מעמיקה בדברים אלה מאפשרת לנו להגדיר במונחים נכונים את המצב שאנו עומדים בו כיום. ברור לכול, שמתרחשים כאן דברים שקשורים עם הגאולה: פתיחת שערי רוסיה לעלייה המונית לארץ, התמוטטות הגוש הקומוניסטי, מלחמת המפרץ, חיסול נשק השמדה המוני, חזרה לאמונה בבורא-עולם, הגברת הסיוע מצד אומות-העולם לעם-ישראל וכו'. כל הדברים הללו קשורים עם הגאולה ומובילים אליה, אבל אי-אפשר להתייחס אליהם כאל התחלת הגאולה בפועל. כל אלה אינם אלא הכנות, הכשרת העולם לקראת הגאולה, 'טעימה' קטנה מהטוב הצפוי לנו בגאולה - לא יותר.

מהלכי הגאולה משולים לנישואין. לפני החתונה קורים הרבה דברים - השידוך, כתיבת התנאים, קביעת מועד החתונה, הכנת דירה לבני-הזוג, עלייה לתורה, התקבצות המוזמנים לחתונה, בואו של הרב מסדר הקידושין וכו'. אבל החתונה עצמה מתחילה בנקודה אחת ברורה - ברגע הקידושין. אז, באחת, משתנה המעמד, ובני-הזוג נעשים בעל ואשה לכל דבר.

כך גם הגאולה - היא מצב חדש, מעמד חדש; הגלות מתבטלת, ואנו נכנסים לעידן הגאולה. מעבר זה נוצר רק עם בניין בית-המקדש. אז מסתיימת הגלות ומתחילה הגאולה. כל השלבים הקודמים לכך אינם אלא הכנות. אלא שגם ההכנות מחייבות תשומת-לב ועשייה, הן גורמות התרגשות והתפעמות, ומגבירות את הציפייה להמשך הגדול.

(מתוך הספר "ימות המשיח" בהוצאת "צעירי אגודת חב"ד - המרכז", מאת הרב מנחם ברוד)

___________

1)     הלכות מלכים פרק יא, הלכה ד.

2)     ליקוטי-שיחות כרך ה, עמ' 149; כרך כז, עמ' 256; כרך כח, עמ' 135.

3)     בחלק שהשמיט הצנזור.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)