חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לאמונה היגיון משלה

צריך לחשוב בהיגיון; בהיגיון היהודי! ההיגיון האנושי אומר, שאם תימנע מלהפריש מכספך לאחרים, תתעשר מהר יותר. אך ההיגיון של התורה אומר: "עשר - כדי שתתעשר".
מאמרים נוספים בנושא
האם אפשר להתווכח על אמונה?
האם האמונה היא מפלט מקשיי החיים?
להאמין פירושו להכיר במגבלות האדם
האמונה אינה זקוקה להוכחות
אל תביאנו לידי ניסיון
להיות יהודי מאמין בשנות האלפיים
לאמונה היגיון משלה

פעמים רבות ניתן לשמוע את הדעה, שיהדות היא עניין של אמונה ולא של היגיון צרוף ומחשבה רציונאלית. יש בכך מידה מסויימת של צדק, שכן האמונה היא הבסיס שעליו עומדת כל המערכת שנקראת יהדות. גם נכון, שלא תמיד אפשר להחיל על היהדות את ההיגיון האנושי הרגיל. אבל אין פירוש הדבר שהיהדות אינה הגיונית; היא הגיונית מאוד, אלא שזה היגיון מסוג שונה.

עצם העובדה שיש סוגים שונים של היגיון, אינה צריכה להתמיה אותנו. לכל מערכת יש חוקים המיוחדים לה ואינם חלים על מערכות אחרות. שיטות טובות ומועילות במערכת אחת עלולות להיות רעות והרסניות כשמנסים ליישמן במערכת שנייה. צריך להבין אפוא, שהעם היהודי הוא בגדר מערכת שונה וייחודית, עם היגיון המיוחד לה.

איך מרוויחים

ההיגיון הרגיל אומר, שאם תעבוד שבעה ימים בשבוע, יהיה לך יותר כסף מאשר אם תעבוד שישה ימים בלבד. על הנייר זה גם נראה נכון: יותר שעות, יותר שכר. אך ההיגיון היהודי אומר, שאם תעבוד שבעה ימים בשבוע, יהיה לך פחות כסף מאשר אם תעבוד שישה ימים בלבד. שכן העבודה ביום השבת נוטלת ממך את ברכת-ה', וכשאין ברכה - לא זו בלבד שלא תיהנה מן הכסף שהושג בשבת, אלא שגם כסף שהרווחת בששת ימי החול יילך לאפיקים לא-רצויים ולא- נעימים.

ההיגיון האנושי אומר, שאם תימנע מלהפריש מכספך לאחרים, תתעשר מהר יותר. אך ההיגיון של התורה אומר: "עשר - כדי שתתעשר"; כלומר, ככל שתקפיד להפריש מעשר (10 אחוזים) מהכנסתך לצורכי-צדקה, כן יגדלו סיכוייך להתעשר. והרי בפועל אתה מצמצם את הכנסותיך בעשירית? אלא לפנינו הוכחה נוספת, שההיגיון היהודי שונה הוא. ההיגיון היהודי אומר, שהעושר והפרנסה באים מאת הקב"ה, וכדי לזכות בהם, צריך האדם להוכיח שהוא ראוי לכך. הפרשת המעשר לצדקה היא ההוכחה לכך, שהיהודי נוהג נכון בכספו, וממילא הוא זוכה, שהקב"ה נותן לו עוד ועוד.

ההיגיון הפשוט אומר, שיהודי שנמצא בתוך חברה גויית, מוטב שיצניע את יהדותו, כדי שלא יהיה בה משום מכשול להתערותו בחברה. על-פי ההיגיון הזה נולד הכלל ה'משכילי': "הייה יהודי בביתך ואדם בצאתך". זו התפיסה שאימצו חוגים יהודיים 'מתקדמים', שביקשו לעלות במעמד החברתי ולהיות חלק מחיי החברה והתרבות בארצות מגוריהם.

אך ההיגיון היהודי אומר בדיוק את ההפך: רצונך לזכות בהערכת הסביבה הגויית - אל תוותר ולו על קוצו של יוד. הפגן את דבקותך המוחלטת ביהדותך ובאמונתך - הן בהופעתך החיצונית והן באורחות-חייך - וכך תזכה שגם הגויים יכבדו אותך ויפתחו לפניך את השערים.

ההיסטוריה מוכיחה

ההיגיון היהודי אולי אינו מובן כל-כך על-פי ההיגיון האנושי, אבל הוא מוכח היטב מתוך ההיסטוריה הארוכה שלנו. היהודים שזכו לכבוד וליקר מאת הגויים היו דווקא אלה ששמרו בהקפדה על יהדותם, ואילו המתבוללים למחצה ולשליש ולרביע נחלו בסופו של דבר בוז ולעג (האם זה מקרה שהאנטישמיות העזה ביותר פרצה דווקא במדינה שבה הגיעה ההתבוללות לשיאה, מדינה שיהודים רבים שחיו בה כינו את עצמם 'גרמנים בני דת משה'?!)

הנורמות הגבוהות של היהדות בתחומים שבין אדם לחברו ובין אדם למקום אינן מובנות תמיד על-פי הנורמות האנושיות הרגילות, אבל הן חוקי-היסוד של הקיום היהודי והן המבטיחות את ההצלחה והשגשוג של הפרט היהודי ושל הציבוריות היהודית.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)