חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נדרים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1437 - כל המדורים ברצף
הקושי הגדול להודות בטעות
יש חדש
השאיפה הכמוסה של שבט מנשה
נדרים
הגעלת הלב
חייבים גאולה
תהילים בכותל
המקדש וקיבוץ הגלויות
חיים של ניסים
מתנה בשבת

שמירת הדיבור

"לא יחל דברו" (במדבר ל,ג). אפילו סתם דברים, אפילו שיחות חולין, אל תחלל.

(המגיד מקוזניץ)

הקב"ה מקיים

"לא יחל דברו, ככל היוצא מפיו יעשה" (במדבר ל,ג). מי שעומד בדיבורו ואינו משנה מדבריו, זוכה ל"כל היוצא מפיו יעשה" – שהקב"ה יעשה כדבריו, בבחינת "צדיק גוזר והקב"ה מקיים".

(קדושת לוי)

יסוד התורה

התורה כולה תלויה בכלל הזה, שאדם לא יעבור על מה שקיבל עליו בנדר, בשבועה ובקבלת דברים; שאם לא-כן, אין יסוד לכל התורה שקיבלנו בברית, באלה ובשבועה.

(חתם סופר)

נדרים למי

במסכת אבות נאמר "נדרים סייג לפרישות", ואילו בירושלמי נאמר "דייך מה שאסרה לך תורה". אלא שהירושלמי מדבר באדם שהולך בדרך הישר, שחובתו לבוא במגע עם הדברים הגשמיים ולהעלותם לאלוקות, ולכן אינו רשאי לנדור; ואילו המשנה מדברת על מי שחושש כי התעסקותו עם הדברים הגשמיים תוריד אותו, ולכן הוא חייב לפרוש מהם.

(הרבי מליובאוויטש)

מותר ואסור

"נדרים סייג לפרישות" (אבות יג). יש האומרים: מה שמותר הרי הוא מותר, ומה שאסור – יש לחפש לזה היתר. ואילו אצל חסידים צריך להיות הפוך: מה שאסור הרי הוא אסור, ומה שמותר – לא צריכים...

(אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש)

בגלל העניות

מעשה באדם שנדר על בת אחותו, שלא יישאנה לאישה. הכניסה רבי ישמעאל לביתו וייפוה. אמר לו רבי ישמעאל: בני, מזו נדרת? אמר לו: לאו. והתירה רבי ישמעאל. באותה שעה בכה רבי ישמעאל ואמר: בנות ישראל נאות הן, אלא שהעניות מנוולתן.

(נדרים סו)

הכנה הכרחית

"בן י"ב שנה ויום אחד נדריו נבדקין" (ספרי). מה נשתנה עניין הנדרים משאר מצוות התורה, שהוא מתחיל כבר בגיל שתים-עשרה? אלא הנדר נועד להוסיף פרישות על מה שאסרה התורה, בבחינת 'משמרת למשמרת'. דבר זה הוא הכנה הכרחית לקיום התורה, כי בלעדיו אדם עלול להיות 'נבל ברשות התורה' חלילה.

(לקוטי שיחות)

כוחו של דיבור

בוא וראה עד היכן כוחו של דיבור – בכוחו להפוך את החול לקודש, להחיל קדושת קרבן על בהמה של חולין. מובן אפוא שאסור לזלזל בכוח זה, ויש להקפיד להשתמש בו אך ורק לדברים רצויים.

(שיחות קודש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)