חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בריאת האדם
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1450 - כל המדורים ברצף
להשמיע את האמת מול השקר
חדש על המדף
אין דבר בעולם לבטלה
בריאת האדם
חושך ואור
והארץ – תוהו ובוהו
'תורה' אישית
ימי בראשית
תשובות לשאלות האמונה
ירקות בתחילת השמיטה

סמל האחדות

"ויאמר אלוקים נעשה אדם" (בראשית א,כא). האדם הוא סמל האחדות, שהיא יסוד היסודות והתנאי העיקרי לקיום האנושות. רק בחיי שלום ושיתוף יוכלו הבריות להתקיים.

(עוללות אפרים)

כל הבריאה משתתפת

בדיבור זה פנה הקב"ה אל כל הבריאה כולה: "נעשה אדם", יחד. בצוותא נעשה את האדם. כל אחד ואחד ייתן לו את חלקו. צניעות ילמד מן החתול, זהירות מגזל מן הנמלה, עזות מן הנמר, גבורה מן האריה, זריזות מן הנשר וכו'.

(הגאון מווילנה)

תלוי בבחירה

בבריאת האדם לא נאמר "כי טוב", מפני שכל היצורים האחרים היו שלמים בעת בריאתם, ותיכף ומיד היה אפשר לעמוד על טיבם. אבל לאדם ניתנה בחירה חופשית, ולכן אין לומר עליו מראש "כי טוב", אלא יש להמתין ולראות מה יוצא ממנו.

(כלי יקר)

גדולה ושפל

"נעשה אדם" (בראשית א,כו). אומרים חז"ל: "נמלך במלאכי השרת" (בראשית רבה). ביצירת החיות הטורפות לא נמלך הקב"ה עם המלאכים, כי האדם הוא יצור יוצא מן הכלל. יש לו האפשרות להגיע לרום השמים, ובה-בעת לשאול תחתית. אין גבול לגדולתו ואין קץ לשפלותו.

(עיטורי תורה)

האדם המתקן

"אשר ברא אלוקים לעשות" (בראשית ב,ג). מפרש רש"י: "לעשות – לתקן". הווי אומר שהקב"ה ברא את עולמו בצורה שהעולם זקוק לתיקון. התיקון הוא המשכת אור אלוקי לעולם. את האור מוריד האדם על-ידי קיום המצוות, ובזה הוא מתקן את הבריאה ומביא אותה לכלל שלמותה.

(ספר המאמרים תרצ"ז)

חיבור מופלא

"וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה וייפח באפיו נשמת חיים" (בראשית ב,ז). האפשרות שנשמת האדם, שהיא "חלק א-לוה ממעל ממש", תוכל להתלבש בגוף, שהוא "עפר מן האדמה" – היא רק באמצעות כוח האין-סוף שמפליא לעשות.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

יצור כללי

האדם אינו פרט בבריאה כשאר הנבראים, אלא הוא יצור כללי, הכולל בתוכו את כל הנבראים והנמצאים, הן העליונים הן התחתונים. זאת מפני שנשמתו באה מלמעלה, והיא כוללת את כל העליונים, וגופו נוצר מלמטה, שכולל את כל התחתונים.

(לקוטי לוי יצחק)

העולמות הזדעזעו

בזוהר נאמר שבשעה שנברא האדם נזדעזעו העליונים והתחתונים, מפני שפחדו שמא יחטא האדם, ועל-ידי זה יפגום בכולם, בעליונים ובתחתונים, כי הוא כולל את כולם.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)