חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רמזים בשמות הנשיאים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1482 - כל המדורים ברצף
לחזור להיות עם הספר
יש חדש
רמזים בשמות הנשיאים
קרבנות הנשיאים
ידיעת המזימה
לימוד יומי
האישה לא ויתרה
למעלה מן הדעת
החלטה שהולידה אוסף תהילים
פנים אל פנים

פרשתנו מספרת על חנוכת המשכן בתום בנייתו. המשכן היה מקום השראת השכינה בעולם, ובמקביל נדרש כל יהודי לבנות משכן לה' גם בליבו, על-פי הציווי: "וְעָשֹוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" – בתוך כל אחד ואחד. השראת השכינה בנפש דורשת התעלות של כל כוחותיו הנפשיים של האדם.

כדי להצליח בעבודה זו נעזרו בני ישראל בנשיאי השבטים, שפרשתנו מתארת את הקרבנות שנדבו לחנוכת המשכן. בהיותם המנהיגים הרוחניים של כל שבט, העניקו הנשיאים את הכוח לאנשי השבט להצליח בעבודה הרוחנית של בניית המשכן הפרטי.

תכונות הכרחיות

הנשיאים הראשונים שהקריבו את קרבנותיהם היו נחשון בן עמינדב, נשיא יהודה, ונתנאל בן צוער, נשיא יששכר. שניהם היו מלכים: נחשון מלך לשבטים, כדברי המדרש: "מי שהמליכני על הים, אעשהו מלך על ישראל"; ונתנאל "מלך בתורה", שכן בני שבטו, יששכר, היו תלמידי חכמים. לכן הם היחידים ששמותיהם קודמים לשמות שבטיהם.

תכונותיהם של שני הנשיאים האלה היו נחוצות להשראת השכינה. הגמרא אומרת: "אין הקב"ה משרה שכינתו אלא על גיבור ועשיר וחכם ועניו". תנאים אלו נלמדים ממשה רבנו, שהיה גיבור ועשיר וחכם ועניו, בגשמיות וברוחניות. התכונות האלה השתקפו במיוחד אצל נחשון ונתנאל.

גבורה וחכמה

'גיבור' ברוחניות הוא אדם שמצליח לכבוש את יצרו. שיא הגבורה הוא מסירות נפש. כאשר אדם מוכן למסור את נפשו על קדושת השם, זו גבורה שאין למעלה ממנה. נחשון בן עמינדב מסר את נפשו וקפץ ראשון לים סוף, ועל שם הקפיצה הזאת הוא נקרא נחשון – "שקפץ לנחשול שבים".

'חכם' – הכוונה לחכמת התורה, שנקראת מתנה, כדברי חז"ל: "וממדבר מתנה". אם האדם ילמד תורה על-פי יכולותיו, לא יוכל להשיג מעבר לרמתו. לכן יש בתורה עניין של מתנה, שאדם מקבל דבר שלמעלה מיגיעתו. בחינת ה'מתנה' נרמזת בשמו של נשיא שבט יששכר, נתנאל – 'נתן א-ל'.

עושר וענווה

נוסף על גבורה וחכמה נדרש האדם להיות עשיר ועניו. עושר רומז לנדבנות, ועניין זה מצוי בשם עמינדב ('עמי נדב'). הנדבה היא שלב מקדים לעבודת התפילה, המסתתרת בשם השבט – יהודה, על שם "אודה את השם". לכן קודם התפילה יש לתת צדקה.

השם צוער, מלשון מִצְעָר, רומז להקטנה עצמית, ענווה. הענווה היא שלב מקדים ללימוד התורה, שהיה נחלתו של שבט יששכר. רק מי שמבטל את ישותו לפני נותן התורה, בבחינת "ונפשי כעפר לכול תהיה", זוכה ל"פתח ליבי בתורתך". נמצא שכל ארבעת התנאים להשראת השכינה, באמצעות התורה והתפילה, נרמזו בשמותיהם של נשיאי שני השבטים – נחשון ונתנאל.

(רשימות חוברת קט, עמ' 402)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)