חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 ט' בניסן התשפ"ד, 17/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התיבה – עשה זאת בעצמך
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1502 - כל המדורים ברצף
יש פתרון – להחליף דיסקט
יש חדש
התיבה – עשה זאת בעצמך
חטא דור המבול
יונה או עורב
בלי טובות
רסיס בוויטרינה
עולם ישן ועולם חדש
"זו מלחמת ג'יהאד אסלאמית"
ירקות אחרי השמיטה

מאה ועשרים שנה – זה משך הזמן שבו עסק נח בבניית התיבה, לאחר שנצטווה: "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר". לכאורה הדבר תמוה: מדוע ארכה הבנייה זמן רב כל-כך, והלוא ראוי לקיים את רצון ה' בזריזות! מן הראוי היה לסיים את בנייתה במהירות ולא במשך זמן רב כל-כך!

אפשר לומר שנח הבין כי בניית התיבה נועדה לעורר את לבבות אנשי דורו לתשובה. הללו התעניינו לפשר מעשיו, ובעקבות זאת הסביר להם כי עומד לבוא מבול ועורר אותם לתשובה. כל זה עיכב את בניית התיבה במשך שנים רבות. ובכל-זאת, כאשר לפניו מונח הציווי האלוקי, אין זו סיבה המצדיקה לדחות את קיומו. יכול היה לסיים את הבנייה במהירות, ולאחר מכן לספר על המבול הצפוי.

אין שליחות

התשובה טמונה בלשון הציווי: "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר". הציווי לבנות את התיבה הוטל על נח עצמו, ולכן כל העבודה הייתה צריכה להתבצע על-ידו בלבד. לא הייתה לו ברירה אלא לבנות את כל התיבה הענקית בעצמו, מתחילתה ועד סופה. לכן ארכה הבנייה זמן רב כל-כך.

והלוא ידוע שגם כשהמצווה מוטלת על האדם, בכוחו למנות שליח לקיימה, והדבר נחשב לו כאילו עשאה בעצמו? אלא שמושג ה'שליחות' באשר למצוות ("שלוחו של אדם כמותו") נתחדש רק לאחר מתן התורה; קודם לכן לא היה קיים מושג זה, ולכן נדרש נח לעשות את המלאכה כולה בעצמו, וממילא היא ארכה זמן רב.

בלי תירוצים

מכאן עולה מסר חשוב לכל אחד ואחת: בשעה שנח נצטווה לבנות את התיבה הוא נחשב אישיות נכבדה מאוד בדורו – גדול הדור. הוא היה מוקף בני משפחה ומכרים, ויכול היה להשתמט מלעסוק בעצמו בבניית התיבה ולהטיל על אחרים את המלאכה.

לוּ רצה, היה יכול למצוא שפע של תירוצים משכנעים להשתמטות מהציווי "עשה לך": עליו להוכיח את אנשי דורו, להזהירם ולעוררם לתשובה. הלוא גם זה רצון ה'! לכן מן הראוי שיניח לאחרים את מלאכת בניית התיבה הגדולה, על שלושת מדוריה – לבני-אדם, לבעלי חיים ולפסולת, ואילו הוא יתפנה להכנת דרשה מעוררת.

הצלת נפשות

אולם נח לא עירב את שכלו ואת השיקולים האנושיים, וניגש למלא את רצון ה' בלי שהיות. בה בעת לא הזניח את הפעילות ההסברתית, ובשעה שבנה את התיבה ניסה להתריע ולשכנע את אנשי דורו לשוב בתשובה.

כאשר מדובר בהצלת נפשות – הצלת המין האנושי, בעלי החיים ואף הצמחים, כדי שאלו יְחַיוּ את העולם מחדש – נח דוחה כל שיקול אחר, והוא עצמו עוסק במלאכה במו ידיו, גם אם נדרשות לשם כך מאה ועשרים שנה.

(לקוטי שיחות, כרך טו, עמ' 34. שיחות קודש תשל"ו, כרך א, עמ' 176)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)