חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:42 זריחה: 6:08 י"ד בחשון התש"פ, 12/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ימים של חסד ושל גבורה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1552 - כל המדורים ברצף
שנה חדשה מתחילה ברטט
יש חדש
ימים של חסד ושל גבורה
ראש השנה
ככה מתפללים
את מי מייצגים
מחסום התקיעות
הגאולה הוכתבה מראש
הפיגוע הקים בית כנסת בקיבוץ
פתיחת הארון

ידוע הכלל שראש השנה לעולם אינו חל בימים ראשון, רביעי ושישי, והסימן הוא: "לא אַד"וּ ראש" (ראש השנה לא יחול בימים א-ד-ו). אך כאן מיד נשאלת שאלה: הלוא א' בתשרי הראשון, שהיה יום בריאת אדם הראשון, חל ביום שישי, ואיך ייתכן שראש השנה אינו יכול לחול דווקא ביום שבו חל בפעם הראשונה?!

אפשר להסביר שהכלל "לא אד"ו ראש" תקף רק בלוח הנהוג בימינו, ואילו בימים שבהם התקדש החודש על-ידי עדי ראִיה היה ראש השנה יכול לחול גם בימים ראשון, רביעי ושישי. אך לפי דברי רבי סעדיה גאון, שגם בזמן שקידשו על-פי הראִיה עיקר הקביעוּת בתורה היא על-פי החישובים האסטרונומיים, הרי שהכלל הזה תקף בכל עת, והקושיה חוזרת: מדוע ראש השנה אינו יכול לחול כפי שחל בפעם הראשונה, ביום שישי?

טעם קבלי נסתר

הרמב"ם מביא הסבר המבוסס על חישוב אסטרונומי לשיטת קביעת ראש השנה, אך זה הסבר קלוש שאינו מסביר באמת את טעם הדבר. ואכן, הראב"ד ביקר בחריפות את טעמו של הרמב"ם, והוא מסביר בפשטות שראש השנה אינו חל ביום שישי כדי למנוע מצב שיום הכיפורים יחול במוצאי שבת ושהושענא רבה יחול בשבת, שאז תימנע האפשרות לקיים את מנהג חביטת הערבה.

אלא שטעמו הפנימי של הרמב"ם מבוסס על תורת הקבלה. ידוע שהרמב"ם היה מקובל גדול, אך נזהר מאוד שלא לגלות ענייני קבלה, אפילו ברמז, מפני שבימים ההם עדיין לא הגיעה השעה לגילוי תורת הנסתר.

עבודה של קבלת עול

ההסבר הוא שבימים ראשון, רביעי ושישי מאירה מידת החסד האלוקית. ביום ראשון מאירה מידת החסד עצמה; יום רביעי הוא כנגד מידת הנצח, שהיא ענף של מידת החסד; ויום שישי, שהוכפל בו 'כי טוב', מייצג אף הוא את החסד והנתינה.

לעומת זה, עניינו של ראש השנה הוא המלכת הקב"ה על העולם בקבלת עול, הקשורה עם קו הגבורה דווקא. העבודה הרוחנית של ראש השנה היא ההתעלות מלמטה ולא הרעפת חסד מלמעלה. לכן אין ראש השנה יכול לחול בימים הקשורים עם מידת החסד.

הפעם הראשונה שונה

א' בתשרי הראשון היה חלק מששת ימי הבריאה, הנובעת כולה מחסדו של הקב"ה. בכך שונה ההנהגה האלוקית בתחילת הבריאה מההנהגה האלוקית שלאחר הבריאה. בתחילה עדיין לא היה עולם שיוכל 'להרוויח' את השפע האלוקי בעבודתו, והקב"ה העניק לו את השפע מתוך החסד האין-סופי שלו, "כי חפץ חסד הוא". אולם אחרי שמעשה הבריאה הושלם קבע הקב"ה שהשפע האלוקי יבוא על-ידי מעשי האדם דווקא.

ראש השנה מבטא את עבודת האדם, המכתיר את הקב"ה למלך ומקבל עליו את עול מלכותו. עבודה זו קשורה עם מידת הגבורה ולא עם מידת החסד. לכן אין ראש השנה יכול לחול בימים הקשורים עם מידת החסד אלא בימים הקשורים עם מידת הגבורה.

(תורת מנחם כרך ב, עמ' 3)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)