חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עסקנות חב"ד
ניצוצי רבי

מדורים נוספים
התקשרות גליון 1163 - כל המדורים ברצף
"עד שיגיע אחרון בישראל"...
הקשת מעוררת ציפייה למשיח
עסקנות חב"ד
פרשת נח
ויעקב הלך לדרכו
עריכת כנסים של אחדות בכל מקום ומקום
הלכות ומנהגי חב"ד

תביעותיו של הרבי ויחסו לעסקני חב"ד * דברים נוקבים ששמע ב'יחידות' הרה"ח ר' שניאור-זלמן גורארי' ז"ל על היעדר המעש בשטח העסקנות * "מי שמרפה את ידיו אינו בגדר עסקן בכלל ואינו מאנ"ש"! – התבטא הרבי במכתב מיוחד, שנערך בהוראת הרבי והודפס ב'הוספות' ל'לקוטי שיחות' בשינויי לשון * ועל הקמת תלמוד תורה חב"ד בירושלים

מאת: הרב מרדכי מנשה לאופר

לצד ביטויי עידוד יוצאים מן הכלל וקרבה שהרעיף הרבי על העסקנים הפועלים בכרם חב"ד, תבע מהם הרבי ללא הרף להוסיף ולפעול עוד ועוד, ולעולם לא להסתפק בהישגיהם עד כה.

דוגמה לכך: בחודש מרחשוון תשכ"ג נכנס הרה"ח ר' שניאור זלמן גורארי' ז"ל ל'יחידות' (שנמשכה כשעתיים) ושמע מהרבי דברים חריפים:

"...לא פועלים כלל, רק יחידים כגון משה גורקוב (מורה בבוסטון), יצחק גולדין (מנהל בית רבקה), מיכאל טייטלבוים (מנהל "אוהלי תורה"), יעקב העכט, נחמן סודאק בלונדון, טעמא גורארי' [= עורכת 'די אידישע היים', בטאון נשי חב"ד בארצות הברית].

"כבר זמן מה שיניתי הנהגתי בעת ההתוועדויות - פעם הייתי מתוועד עשר שעות וכיום חמש שעות; האם אכפת למישהו?". וכן: "בתל אביב יש בית כנסת 'מאה שערים', והתבטל שם שיעור תניא מפני שאין מי שיגיד שיעור!".

באותו חודש נכנס ל'יחידות' גם הרה"ח ר' בנציון שמטוב ז"ל, ואף הוא שמע מהרבי דיבורים מבהילים:

"שמעון אליעזרוב [=שנסע בשליחות הרבי במסגרת הבחורים השלוחים לברינואה] – פעל בצרפת פעולה טובה. האם ענין זה לא יכולים היו אנ"ש בצרפת לעשות כבר לפני כמה שנים?! האם אני צריך לשלוח בחורים לצרפת שהם יפעלו זאת?!

"על דרך זה בנוגע להולנד: ישנו אחד מאנ"ש שנוסע מדי שנה לאסוף כספים בהולנד. מדוע איננו מנצל את ההזדמנות לדבר עם בני הנוער בקשר ל'נישואי תערובת'? מדוע צריך לחכות עד שדניאל מאייערס (ז"ל) ילמד שם תניא עם הנוער?...".

לחפש עצות לקרב

אשתקד כתבנו אודות שיעור התניא במכללת בית וגן. אחד הדוחפים והיוזמים בעניין זה היה הרה"ח ר' שמואל זלמנוב (ז"ל) ממקורבי בית רבי, שדיווח על כך להרה"ח ר' טובי' שי' בלוי (יום א' כ"ה שבט תשכ"ז): "בהיותי באור ליום ועש"ק העבר בהיכל פנימה העליתי שאלותיו לפני כ"ק אדמו"ר שליט"א ולהלן תוכן תשובתו: על דבר מועמד למגיד שיעור תניא במכללה – מכיוון שהמדובר לזמן הלימודים הבע"ל עוד יש זמן להתבונן על זה. ובהמשך הדיבורים, כשנזכר שמו של מועמד מסויים, אמר כ"ק אד"ש שכנראה יש עליו מנהיג – "מענעדזשער" – ואינו ברשותו, וצריכים לברר אולי זה אביו או מישהו אחר, בכלל אינו מחזיק מעמד וכל שיעוריו נפסקים אחרי זמן. צריכים לחפש עצות לקרבו יותר (לליובאוויטש), ובלשונו הק':  "עס פעהלט דארט איינער זאל זיין מסוגל אים מקרב זיין" [=חסר שם רק אחד שמסוגל יהיה לקרבו"]...

"כ"ק אדמו"ר שליט"א חקר ודרש גם-כן אצלי על... איך מצבו בגשמיות, מאין פרנסתו ומצב משפחתו, כנראה שהיה חידוש אצלו שלומד בכולל"...

לימודי טבע

בהזדמנות מסוימת שאל אחד מאנ"ש את הרבי "אם כדאי להבחן במקצוע הטבע במשרד החינוך – כדי להיקרא 'מורה מוסמך'" – בציינו ששמונה מתוך תשע המקצועות כבר עבר ב"ה בהצלחה, פרט ל'טבע'.

הרבי מחק את תיבת "אם" וסימן חץ לעבר כדאי.

עדיפות ראשונה ללימוד ג' פרקים ברמב"ם

בי"א ניסן תשכ"ב נוסד בירושלים ת"ו תלמוד תורה חב"ד. הייתה זו יוזמת שני אברכים חסידיים הרה"ח ר' מנחם בן ציון וילהלם (ז"ל) ויבלחט"א – ר' טובי' שי' בלוי שדחפו את הרה"ח ר' עזריאל זעליג סלונים (ז"ל) לפתוח את המוסד ולהעניק לו גב כלכלי. הם אף המשיכו לשאת בצד הניהולי והארגוני בשנים הבאות.

בחודש אייר תשכ"ב שהה הרעז"ס בחצרות קודשנו ומשם כתב להרה"ח ר' טובי' שי' בלוי (המכתב ניתן כאן בשלימותו – משום שהוא משקף כאן בקצת גם מהווי 770):

"ב"ה כ"ה אייר תשכ"ב ברוקלין

"כבוד ידידי מאוד יקירי ומכובדי מסור ונתון לחב"ד הרה"ח ר"ט שיחי' בלוי

"שלום וברכה!

"מכתבך (הנמצא כעת אצל כק"ש) קבלתי במועדו. ואני מודה לך מאד על הנח"ר הגדול שגרמת לי בהודיעני בו ע"ד הת"ת [על-דבר התלמוד תורה] שמתפתח בע"ה ואבקשך שתמשיך להודיעני את ההוספה וההילוך בזה. כמה ילדים שנתוספו עוד, והאיכות בזה, אם שבעים רצון מהמלמד וכן שאר הפרטים בזה, אם שלמו להמלמד את שכרו בזמן וכמה עלו ההוצאות אצל (...) ואם תורת-אמת נתן חלקו וכל הפרטים שקשורים בזה נא להודיעני.

"כאמור, הנה מכתבו נמצא אצל כ"ק שליט"א, בקבלתי המכתב נהנתי מאוד ורציתי לגרום נח"ר לכ"ק שליט"א, שלחתי אליו, עם הוספה של כמה שורות בזה, וגם שאלתי בדבר השם איך לקרוא הת"ת, אשר אני מחכה על תשובתו הק'.

"בזמן האחרון קשה מאוד להיכנס ל'יחידות', ויש כמה הגבלות על זה. מי שכבר נכנס פעם אחת בשנה לא נותנים לו עוד הפעם להיכנס וכ"ק שליט"א עמוס מאוד בעבודה עד אין לשער, עוד הרבה יותר מכפי שהיה וגם הוא ממעט בזמן האחרון בתשובות [על] מכתבים.

"כשבאתי לכאן נכנסתי ל'יחידות' בשתים-עשרה אחרי חצות והתעכבתי עד אחד וחצי.

"בשבוע שעבר נכנסתי עוד הפעם בשתים וחצי אחרי חצי הלילה, ויצאתי בשלוש וחצי וכ"ק שליט"א המשיך לקבל ב'יחידות' וישב בחדרו עד שעה 8 בבוקר, השי"ת יחזק את כוחו.

לא לפרוש!

הנוסח המקורי של המכתב דלקמן נכתב לאחת מעסקניות אנ"ש, שעמדה בראש מפעל עזר לכלות, וביקשה לפרוש מתפקידה. הרבי שלל זאת בתוקף. מאוחר יותר הוכנס המכתב לרבי, שהעתיק  את הנוסח ושינה את הפנייתו כפי שהודפס בלקוטי-שיחות חלק יט עמוד 620.

ב"ה, ימי חודש אלול ה'תש"מ

ברוקלין, נ.י.

הוו"ח אי"א נו"מ עוסק בצרכי צבור וכו' מו"ה ––

שלום וברכה:

במענה למכתבו, בו כותב אודות חלקו הטוב שניתן לו בהשגחה פרטית מהשי"ת, התעסקות בהפצת התורה והיהדות בכלל ובשטח פעולותיו בפרט, ומסיים בשאלה, בקשר עם צמצום העזר בזה וכו', אם להמשיך בפעולותיו,

 מובן וגם פשוט, שאפילו אילו היתה השאלה באם להתחיל בפעולות אלו במצב הנוכחי, הי' המענה ברור שצריך להתחיל, כיון שמצות ואהבת לרעך כמוך כלל גדול בתורה, ואפילו טובה ליחיד צריך להשתדל ולעשות ככל האפשר ויותר, ומכל שכן טובה לרבים. על אחת כמה וכמה שנמצא באמצע הפעולות וראה פרי טוב בעמלו והצליח בהן. ובודאי ובודאי שגם פעולות אלו נכללו בציווי התורה – שהוא גם נתינת כח – להעלות בקודש. וכיון שזוהי הוראת תורת-אמת, אין כל ספק שישנם הדרכים והאמצעים למלאות הציווי, ולא עוד אלא מתוך שמחה ובהוספה.

ואף על פי שכותב הטעמים לשלילה, כנ"ל, הרי הבטיחה תורה בכל כיוצא בזה אשר הקב"ה עוזרו. ואף שאפשר שאולי נשתנו הדרכים והצנורות שבדרך הטבע, הרי נאמר "ותשועה ברוב יועץ", ויתיעץ בעסקני אנ"ש, אלה שהם עסקנים באמת, ואנ"ש באמת, ואז בודאי אשר חפץ ה' בידם יצליח למצוא הדרך.

ומי שאומר לו שב ואל תעשה עדיף, או מרפה ידיו, באיזו פעולה שתהי' מפעולות המתנהלות ברוחו של כ"ק מו"ח אדמו"ר, אינו בגדר עסקן בכלל ואינו מאנ"ש של כ"ק מו"ח אדמו"ר, כמובן. ואף שאפשר שאמתלא בפי פלוני או פלוני, איזו שתהי', מתחיל – שאינם מן הזריזים וכו', הרי עצלות ועצבות ומרה שחורה בנוגע להצלחת הפעולות ברוח כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, הם היפך הוראותיו ובקשתו והבטחתו.

אין להאריך בזה בכלל, ובפרט – בימי אלול והכנה לשנה הבע"ל.

לסיכום הדבר: בודאי יוסיף בבטחון בה' שיצליח בפעולותיו וגם בדרכי הטבע, ומתוך בריאות וטוב לבב ימשיך בהן כעד עתה, וגם בהוספה, וזה יוסיף גם בהצלחת הפעולות,

ויוסיף עוד יותר בהכתיבה והחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה לו ולכל בני ביתו שיחיו.

בכבוד

בברכה להצלחה בכל האמור

ולשנה טובה ומתוקה

בגשמיות וברוחניות גם יחד / חתימה /


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)