חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יוסף
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1614 - כל המדורים ברצף
נר ועוד נר מצטרפים לאור גדול
יש חדש
למה יעקב לא חשד בבניו?
יוסף
מה בצע
כשמתחברים מופיעים מפריעים
השותף בחנות
מחשבות בורא עולם
החנוכייה שנהפכה לסמל
חלונות לרקיע

מ'אחר' ל'בן'

״יוסף״ הוא על שם ״יוסף לי ה׳ בן אחר״ (בראשית ל,כד). עבודתו של יוסף היא להפוך את ה'אחר' ל'בן'; להשפיע על הזולת ולהחזירו למוטב.

(הרבי מליובאוויטש)

למעלה מהשבטים

"אלה תולדות יעקב יוסף" (בראשית לז,ב). מדרגתו של יוסף גבוהה משל שאר השבטים. בכל השבטים האירה רק הארה מעולם האצילות, ואילו ביוסף האיר אור האצילות ממש, כמות שהוא. לכן על יוסף דווקא נאמר ״אלה תולדות יעקב יוסף״.

(ספר המאמרים תרפ״ט)

סיבת המחלוקת

״וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום״ (בראשית לז,ד). זו עיקר הצרה בכל מחלוקת – שאין מגיעים לכלל הידברות; שאין האחד רוצה להאזין לזולתו ולהבינו. אילו ידעו בני-האדם להידבר ביניהם, היו נוכחים על-פי-רוב שאין להם כלל על מה לריב.

(רבי יהונתן אייבשיץ)

חלומות ומחשבות

״ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו״ (בראשית לז,ח). לכאורה מה אשם אדם שהוא חולם? אלא אחיו אמרו לו שהחלומות באים מהמחשבות שהוא מהרהר ביום, שכן ״אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי ליבו״.

(כלי יקר)

חפש מעלות

״לך נא ראה את שלום אחיך״ (בראשית לז,יד). עליך לראות אצל אחיך "את שלום" – את השלמות, את הצדדים הטובים, את המעלות הטובות, ולא את החסרונות.

(רבי בונם מפשיסחה)

לא נגע

״ויעזוב כל אשר לו ביד יוסף, ולא ידע איתו מאומה, כי אם הלחם אשר הוא אוכל״ (בראשית לט,ו). מה שמסר לידי יוסף לא חסר מאומה, רק מן הלחם שאכל יוסף נחסר, וחוץ מזה לא נגע יוסף בדבר.

(אלשיך)

למאן תחילה

״וימאן ויאמר״ (בראשית לט,ח). כאשר יצר הרע מפתה אותך לדבר עבירה, ראשית כול תמאן, דחה אותו, בלי שום טעם ונימוק. אל תענה לו בוויכוחים ובהסברים. רק אחרי ה״וימאן״ בא ה״ויאמר״, עכשיו אתה יכול לנמק ולהסביר מדוע אינך רוצה בכך.

(הסבא משפולי)

מדרגת יוסף

״ולא זכר שר המשקים את יוסף וישכחהו״ (בראשית מ,כג). יוסף נענש בשנתיים נוספות של מאסר מפני שתלה את תקוותו בשר המשקים שיעזרהו. גם יעקב עשה כן, שהרי שלח מנחה לעשיו אחיו, כדי לרצותו. אלא ששורשו של יוסף נעלה משורשו של יעקב, ולכן לא היה צריך להקיש מהתנהגות אביו על התנהגותו שלו.

(אור התורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)