חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:08 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בריאת העולם
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1657 - כל המדורים ברצף
איזה 'צֶלֶם' יש בקופים?
חדש על המדף
שבחי הגן ושמות הנהרות
בריאת העולם
האישה כתירוץ
הכול תלוי בך
ויהי אור
הקיצוניות שבאדם
"האבולוציה אינה מדע מדויק"
הזכרת ובקשת הגשמים

היצר הרע – טוב מאוד

"וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" (בראשית א,לד). "הנה טוב מאוד" זה יצר הטוב. "והנה טוב מאוד" זה יצר הרע. וכי יצר הרע טוב מאוד? אלא שאילולי יצר הרע, לא בנה אדם בית ולא נשא אישה, ולא הוליד, ולא נשא ונתן.

(בראשית רבה)

להסתפק בטוב

'טוב' זה מלאך חיים; 'מאוד' זה מלאך המוות (בראשית רבה). אם אדם נוטל מכל דבר את הנחוץ לו באמת, הרי זה טוב, 'מלאך חיים'; אבל אם הוא רודף אחרי ה'טוב מאוד', ולעולם אינו מסתפק במה שיש לו – זה 'מלאך המוות', המקצר את ימיו וממררם.

(המגיד מדובנה)

שורש הרע

אם על כל מה שנברא בששת ימי בראשית נאמר "והנה טוב מאוד", מניין בא הרע לעולם? אלא שורש הרע אינו רע כלל. בשורשו ובמקורו האלוקי, המעניק לו את קיומו, הוא טוב. אך כשהרע יורד למטה, בהשתלשלות הדרגתית, נעשה ממנו רע גמור.

(לקוטי תורה)

העונג בסיום

כשם שהאדם, בסיימו לעשות כלי או לבנות בית על-פי רצונו, הוא מתענג, ומתגלה בו העונג שרצה לראות בעשייה זו, כך גם למעלה, עם גמר ההתהוות כפי שגזרה חוכמתו יתברך, נמשך ומתגלה התענוג העליון. התורה מביעה זאת באומרה: "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד".

(ספר המאמרים תרצ"ז)

כחוט השערה

"ויכל אלוקים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה" (בראשית ב,ב). רבי שמעון אומר: בשר ודם, שאינו יודע עיתיו ורגעיו, צריך להוסיף מחול על הקודש, אבל הקב"ה, שיודע עיתיו ורגעיו, נכנס בו כחוט השערה.

(רש"י)

כלו הצמצומים

"ויכל אלוקים ביום השביעי". בכל ששת ימי בראשית נזכר שם 'אלוקים' בלבד, שהוא מידת הדין והצמצום. אך ביום השבת, שאז יש התגלות מידת הרחמים והחסדים של שם הוי'ה, נאמר "ויכל אלוקים". כלומר, כלתה בחינת ומדרגת הצמצום של שם אלוקים, ונתגלה החסד של שם "הוי'".

(לקוטי תורה)

צריך תיקון

"אשר ברא אלוקים לעשות" (בראשית ב,ג). כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריך עשייה ותיקון. התורמוסים צריכים מיתוק, החיטים צריכות להיטחן, ואפילו אדם צריך תיקון.

(מדרש רבה)

ניתן הכוח

תכלית הכוונה של בריאת העולמות היא לעשות, לתקן. הקב"ה נותן כוח ויכולת לכל אחד ואחת מישראל, שיוכלו על-ידי עבודתם לתקן את החסר בעולם ולהביאו לידי תיקון ושלמות. זוהי הכוונה והתכלית של בריאת העולם כולו.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)