חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שיעשה ניסים לנו
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1666 - כל המדורים ברצף
העתק-הדבק מימי החשמונאים
יש חדש
ניצחון עכשיו, חגיגה אחר-כך
יראת שמים
על מה 'שהחיינו'
האש בנשמה
בצלים מאירים
שיעשה ניסים לנו
פך השמן שהצית להבה
שבת חנוכה

האם בואו של המשיח יהיה מלוּוה אותות ומופתים שירעידו את כל העולם, או שיבוא בתהליך טבעי?  בדברי הרמב"ם עצמו אנו מוצאים סתירה בשאלה זו. בספרו ההלכתי (הלכות מלכים פרק יא הלכה ג) הוא קובע: "אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו". לעומת זה, ב'איגרת תימן' (פרק ד) הוא כותב: "האותות והמופתים שייעשו על-ידו הם יהיו הראיה על אמיתת טענתו ואמיתת ייחוסו".

כשמעיינים בשני המקורות האלה מוצאים תיאורים שונים בתכלית בדמותו ובמאפייניו של המשיח. ב'יד החזקה' דמותו היא של מנהיג ישראל גדול, שמחזיר את עם ישראל לדרך התורה, נלחם באויבי ישראל, מנצח את כל האומות שסביביו, בונה את בית המקדש ומקבץ את כל נידחי ישראל, ורק אחרי כל זאת מתברר שהוא 'משיח בוודאי'. לעומת זה, ב'איגרת תימן' הופעת המשיח היא בגדר אירוע על-טבעי לגמרי: מופיע אדם בלתי-מוכר, מחולל אותות ומופתים, כל העמים נחרדים מול נפלאותיו, והעולם כולו מקבל מייד את מלכותו.

שתי אפשרויות

יש לומר שאין כאן סתירה, אלא שתי אפשרויות של הגאולה. אין ספק שבימות המשיח יהיו נפלאות וישתנו סדרי עולם. השאלה היא, אם הדברים הללו יתחוללו מייד עם הופעת המשיח, או שההתחלה תהיה כאילו טבעית, ורק בשלב מתקדם יותר ישתנו סדרי העולם. ובעצם, הכול תלוי בדרך בואה של הגאולה: במצב של 'זָכוּ' תהיה הגאולה על-טבעית מייד בראשיתה, ואם חלילה תבוא כש'לא זָכוּ' – ייתכן שבתחילה לא יהיו אותות ומופתים, ואלה יופיעו רק בתקופה השנייה.

בספרו ההלכתי הרמב"ם מגדיר את הדברים הגדרה הלכתית 'יבשה', ולכן הוא קובע את הגדרים ההכרחיים של המשיח. מבחינה זו, אין הכרח שיעשה אותות ומופתים; אין הכרח לצפות להופעה פתאומית ועל-טבעית דווקא. ייתכן שהמשיח יופיע כמנהיג ישראל, שעושה פעולות בעם ישראל ובעולם, ורק אחרי שיבנה את בית המקדש ויקבץ את הגלויות נדע שהוא המשיח.

אבל ב'איגרת תימן' – שנכתבה ליהודים שהיה צורך לעודד את רוחם ולהחיותם בתקוות הגאולה – הרמב"ם מתאר את התגלות המשיח לא רק במונחים מינימליים, אלא כפי שאנו מצפים שהיא תבוא – כשעם ישראל במצב של 'זָכוּ' – בפתאומיות, בהתגלות אלוקית גדולה, באותות ובמופתים, כאשר העולם כולו יחרד למשמע קולו של המשיח (נתבאר בהתוועדויות תשמ"ב כרך ג, עמ' 1328).

שיבואו הניסים

ואולי אפשר להוסיף, שגאולה 'טבעית' יכולה לבוא רק אחרי שמתרחשים כל התהליכים המקדימים המתוארים בדברי חז"ל. צריכה לבוא תקופת 'עקבתא דמשיחא' ואחריה שינויים בעולם, שיכינו אותו להופעת המשיח. כאשר כל זה עדיין לא קרה, לא היה אפשר לצפות לגאולה המלובשת בדרך הטבע.

לכן ב'איגרת תימן', שנכתבה לתקופתה, הרמב"ם מתאר את הגאולה בדרך ניסית ופתאומית, כי זו הייתה האפשרות היחידה של הגאולה אז. אבל בספרו ההלכתי, שנכתב לכל הדורות, הרמב"ם מדבר  גם על האפשרות שיגיע זמן שבו יתקיימו כל סימני חז"ל והופעת המשיח תתאפשר בלי אותות ומופתים. לכן הרמב"ם מציין את סימני המשיח ההכרחיים, כדי שנדע להאמין בו מייד עם בואו, קודם התקופה השנייה, תקופת הניסים ושינוי סדרי העולם.

אך כולנו מתפללים ומקווים כי התגלותו של המלך המשיח תהיה מלוּוה ניסים והתגלות אלוקית גדולה, שגם יקֵלו את בוא הגאולה וגם יעשו אותה מהירה ומופלאה יותר.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)