חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

משה ואהרון
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1670 - כל המדורים ברצף
לבחור ולהשפיע כל ימות השנה
יש חדש
תכלית האירועים שבעולם
משה ואהרון
שנינות של ילד
חוטא ומוסיף לחטוא
היכרות עלומה
דין ותיקון
שלטון העם ולא שלטון הפקידים
קריאת שמע בנחת

כשמתבטלים שקולים

"הוא אהרון ומשה" (שמות ו,כו). מפרש רש"י: "יש מקומות שמקדים אהרון למשה, ויש מקומות שמקדים משה לאהרון". איך ייתכן ששני אנשים יהיו שווים במדריגתם? אלא אהרון ומשה אמרו על עצמם "ונחנו מה" – מי שמבטלים את עצמם לחלוטין ואין להם שום מציאות לעצמם, יכולים לומר עליהם שהם שקולים כאחד.

(החוזה מלובלין)

תורה ותפילה

משה עניינו לימוד תורה, ואהרון עניינו עבודת התפילה, שהרי תפילות במקום קרבנות תיקנום. פעמים יש להקדים את 'משה' ל'אהרון', שהאדם יעסוק בתורה ובמצוות, כדי שיוכל אחר-כך להתפלל מאהבה; ולפעמים יש להקדים את 'אהרון' ל'משה', שהאדם יעורר אהבת ה' בליבו בעת התפילה, כדי שיוכל אחר-כך לעסוק בתורה ובמצוות כראוי.

(לקוטי תורה)

כאיש אחד

"הם המדברים אל פרעה מלך מצרים... הוא משה ואהרון" (שמות ו,כז). מדוע לא נאמר "הם משה ואהרון"? אלא שניהם היו באחדות גמורה, כאיש אחד ובדעה אחת, ולכן נאמר "הוא משה ואהרון", בלשון יחיד.

(עיטורי תורה)

נציגי הציבור

"אשר אמר ה' להם... הם המדברים אל פרעה" (שמות ו,כו-כז). הדוברים אל פרעה, הנציגים והשתדלנים, צריכים להיות אלה "אשר אמר להם ה'" – מי שנשמעים לדבר ה', יהודים נאמנים ויראים, ולא מי שהם עצמם רחוקים מדרך התורה והמצוות.

(חתם סופר)

צוותא וחיבור

"ויצוום אל בני ישראל... להוציא את בני ישראל מארץ מצרים" (שמות ו,יג). הציווי היה למשה ואהרון, שצריך להיות חיבור של בחינות 'משה' ו'אהרון'. "ויצוום" – מלשון צוותא וחיבור. "אל בני ישראל" – כל זה הוא לצורך השפעה על בני ישראל, "להוציא את בני ישראל מארץ מצרים" – רק אז תיתכן הגאולה בפועל ממש.

(אור התורה)

הכנעת הגאווה

"אתה תדבר" (שמות ז,ד). "תדבר" הוא לשון הכנעה, ככתוב (תהילים מז) "ידבר עמים תחתנו". הקב"ה ציווה את משה שיכניע את גאוותו של פרעה, שיהיה כנוע לפני רצון ה'. עניין זה יכול להתבצע על-ידי משה דווקא, כי בהיותו עניו מכל האדם ביכולתו לשבור את קליפת פרעה, שהיה בתכלית הגאווה וההתנשאות.

(תורת חיים)

מהפכנים בני שמונים

"ומשה בן שמונים שנה, ואהרון בן שלוש ושמונים שנה, בדברם אל פרעה" (שמות ז,ז). לשם מה התורה מודיעה לנו את מספר שנותיהם? כי הדעה הרווחת היא שרק צעירים מסוגלים להיות מהפכנים. באה התורה ומעידה שבעת הצורך גם יהודים בני שמונים ויותר יכולים לחולל מהפכות.

(מאוצרנו הישן)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)