חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רצוא ושוב
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 952 - כל המדורים ברצף
הטקטיקה כשלה, האמת תצליח
בציפייה לגאולה
יש חדש
אי השבתת השמחה – חלק מהעבודה
רצוא ושוב
בלי פניות
בידי מי המפתח
אין גם 'סוס קטן'
שומרים על השומרים
מכירת חמץ

מרוב תשוקה

"ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא... ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא ציווה אותם. ותצא אש מלפני ה', ותאכל אותם וימותו לפני ה'" (ויקרא י,א-ב). נדב ואביהוא מתו מגודל תשוקתם להתקרב אל הקב"ה. הם לא נמנעו מלהתקרב לדבקות, נעימות, ערבות, ידידות, חביבות, חשיקות, מתיקות עד כלות נפשותם מהם.

(אור החיים הקדוש)

מרוב סודות

זהו שאמרו חז"ל שהם מתו מפני שנכנסו למקדש שתויי יין. יין מסמל את גילוי סודות התורה ופנימיותה, כמאמר "נכנס יין יצא סוד". הם נכנסו עמוק כל-כך לסודות התורה, עד שהגיעו למצב של כלות-הנפש.

(לקוטי שיחות)

המצווה מגינה

הצדיק, אשר נפשו דבוקה בה', מקיים את המצווה בהתלהבות עד כלות-הנפש ממש. מרוב דבקותו כמעט שנפשו יוצאת, אלא עצם המצווה היא שמחזירה לו את החיות. כפי שנאמר על המצוות: "וחי בהם" - המצווה עצמה נותנת חיים. אבל נדב ואביהוא, שהקריבו אש זרה שלא נצטוו עליה, ועשו זאת במסירות-נפש, לא הייתה שם מצווה שתחזירם לחיים, ולכן מתו.

(שפת-אמת)

העיקר מילוי הציווי

עיקר עשיית המצווה הוא בכוח הציווי. לכן נדב ואביהוא, אף שהיו גדולי-עולם והיו להם כוונות וסודות במעשיהם, בכל-זאת מתו, משום שלא נצטוו על כך. מכאן למדנו שהמקיים מצווה כדי למלא את ציווי הבורא, אף שאינו יודע כוונות וסודות, חשוב ממי שמכוון כוונות בלא ציווי.

(חידושי הרי"ם)

הרגשת התכלית

תחושת ה'רצוא', המשיכה הבלתי-מרוסנת לאלוקות, נובעת מכך שהאדם מרגיש את עצמו - הוא מרגיש את הפלאת הבורא לגבי מגבלותיו של האדם ומגיע לכלות-הנפש. תחושת ה'שוב' נובעת מכך שהאדם מקבל עליו עול מלכות שמים והוא רוצה למלא את רצון בוראו.

(לקוטי שיחות)

להביט לאחור

המשנה (אבות ה,כ) מורה לאדם להיות "רץ כצבי". הצבי רץ וברוצו מביט לאחוריו. כזאת צריכה להיות המשיכה לאלוקות – ה'רצוא' צריך להיות כך, שאחריו יגיעו אל התכלית הרצויה – ה'שוב'.

(הרבי מליובאוויטש)

הכרזה מאוזנת

חסידים שמעו פעם אחת את רבנו הזקן מתהלך בחדרו ומכריז בניגון שני חצאי פסוקים: "כאייל תערוג על אפיקי מים" (תהילים מב,ד), "והיו לטוטפות בין עיניך" (דברים ו,ח). ופירשו חסידים: "כאייל תערוג" – 'רצוא', "והיו לטוטפות" – 'שוב'.

(לקוטי סיפורים)

על-כורחך

"על-כורחך אתה חי ועל-כורחך אתה מת" (אבות ד,כב). "על-כורחך אתה חי" – מצד ה'רצוא', רצונה של הנשמה לצאת ממאסר הגוף ולהשתפך אל חיק אביה שבשמים, "ועל-כורחך אתה מת" – מצד ה'שוב', הכרת הנשמה בכוונה העליונה שהיא לעשות מהעולם הזה דירה ומשכן לקב"ה.

(תניא)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)