חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מפתח הגשמים ומפתח הפרנסה
שלחן שבת

מדורים נוספים
שיחת השבוע 977 - כל המדורים ברצף
מי כאן אזרח סוג ב
בציפייה לגאולה
יש חדש
מפתח הגשמים ומפתח הפרנסה
ניגון
הברכות משיגות
עד הפרוטה האחרונה
להתקרב לקב"ה בחיק הטבע
ניקוי חסה מחרקים

בין הברכות המנויות בפרשתנו מופיעה ברכת הגשם: "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים, לתת מטר ארצך בעיתו". פסוק זה משמש לרבי יוחנן הוכחה שמפתח הגשמים לא נמסר בידי שליח, אלא הוא נתון בידי הקב"ה עצמו. וכך אומר רבי יוחנן: "ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה (לידת ילדים) ומפתח של תחיית המתים".

הגמרא מוסיפה, שחכמי ארץ-ישראל מוסיפים לשלושת המפתחות הללו גם "מפתח של פרנסה". נשאלת אפוא השאלה מדוע אין רבי יוחנן מונה גם את מפתח הפרנסה. על כך באה התשובה, שגשמים כוללים גם את הפרנסה.

ברכה מלמעלה

לפנינו אפוא שתי גישות: על-פי תפיסתו של רבי יוחנן, הפרנסה כלולה בגשמים, ואילו לפי חכמי ארץ-ישראל יש לציין את הפרנסה בנפרד ונוסף על הגשמים. מה עומד מאחורי שתי הגישות הללו?

גשם ופרנסה מציינים, בדרך-כלל, את שפע המזון והצרכים שהאדם זקוק להם. ההבדל ביניהם הוא, שהגשם מציין את שפע הברכה כפי שהיא ניתנת מלמעלה ("ונתתי גשמיכם בעיתם"), ואילו הפרנסה מתארת את קבלת השפע – האדם מתפרנס וניזון מהשפע הזה. כך הדבר גם בפשטות העניינים – הגשם בא מלמעלה, ואילו הפרנסה באה על-ידי עבודתו ופעולתו של האדם, חרישה, זריעה וכדומה.

כלי בדרכי הטבע

הברכה שבאה מלמעלה היא לגמרי בכוחו של הקב"ה, וברור לאדם שעליו להודות עליה לה'. היא כמו גשם, שהבריות "תולים עיניהם כלפי מעלה" ומייחלים לברכת שמים. לעומת זאת, הפרנסה, שבאה על-ידי עבודת האדם, כרוכה בפעולתו וביוזמתו של האדם, והוא יכול לחשוב שמעשיו מביאים (או מונעים ממנו) את פרנסתו.

עליו לזכור שגם הפרנסה באה מלמעלה, והפעולות שהוא עושה כדי לקבל את פרנסתו אינן אלא כלי בדרך הטבע, כדי לקיים את ציווי התורה "וברכך ה' אלוקיך בכל אשר תעשה", וכמו-כן הציווי "ששת ימים תעבוד". לכן הוא עובד ופועל, אבל הוא יודע שהפרנסה עצמה מגיעה כולה מלמעלה.

מילוי רצון ה'

בעניין זה מציגים רבי יוחנן וחכמי ארץ-ישראל שתי גישות: לפי רבי יוחנן, הפרנסה כלולה לגמרי בגשמים. כלומר, מעשי האדם אין להם שום חשיבות לגבי הברכה האלוקית. בדיוק כשם שהגשם מגיע כולו מלמעלה, כך גם הפרנסה באה מלמעלה, אף שהיא עוברת ומתלבשת דרך לבושי הטבע.

אולם חכמי ארץ-ישראל אומרים שאמנם מעשי האדם אין להם חשיבות מצד עצמם, אבל מאחר שהקב"ה ציווה לעבוד ולעשות בדרך הטבע, יש למעשים האלה חשיבות, שכן על-ידם מתקיים רצונו יתברך. לכן הם נמנים כעניין לעצמו, אלא שבכל-זאת על האדם לדעת שגם מפתח הפרנסה הוא בידי הקב"ה, ואף עשייתו ופעולתו של האדם באה בכוחו ובברכתו.

(לקוטי שיחות כרך לט, עמ' 37)



     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)