חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכוח להיות 'ישראל'
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1194 - כל המדורים ברצף
עוינות שאין לה הסבר
חדש על המדף
הכוח להיות 'ישראל'
יהודי
חברים טובים
מידה כנגד מידה
בעקב עשיו
שני סוגים ביצר
חסד של אמת מתוך רגש
מעשר כספים

בתחילת הפרשה התורה מספרת על התופעה המוזרה שחשה רבקה אימנו: "ויתרוצצו הבנים בקרבה". חז"ל מסבירים, שכשאשר עברה ליד בית-מדרש הרגישה שהעוּבָּר מבקש לצאת, וגם כשעברה ליד בית עבודה-זרה הרגישה שהעוּבָּר מבקש לצאת. כשהלכה לדרוש את ה' נאמר לה: "שני גויים בבטנך". כלומר, אין זה תינוק אחד הנמשך הן לקדושה הן לעבודה-זרה, אלא שני תינוקות – שני עמים.

בהמשך הפסוק מוגדרת מערכת היחסים ביניהם: "ולאום מלאום יאמץ". בין יעקב לעשיו נטושה מלחמה תמידית, וכשזה קם – זה נופל.

אין 'שלום'

יעקב מייצג את היהודי הנלחם בקשיים ובהפרעות שעורם כנגדו הצד השני, המכונה עשיו. יעקב רוצה לעבוד את ה', לעסוק בתורה ולהתעלות לדרגה רוחנית עליונה. כנגדו מתייצב 'עשיו', המייצג את ענייני העולם הזה, ומושך אותו לתאוות העולם הגשמי, מתוך שאיפה להשקיעו בענייני הגוף והחומר.

במלחמה הזאת לא יכול להתקיים 'שלום', אלא כאשר צד אחד גובר, הצד השני נופל. אם צד הקדושה גובר, הצד השני נכנע כלפיו והשליטה היא בידי הנפש האלוקית. לעומת זה, אם חלילה גובר הצד הגשמי והחומרי, הנפש האלוקית נשבית בתוך ענייני החומר והיא שרויה בגלות.

העלאת הניצוצות

אמנם המלחמה הזאת כבדה וקשה, ולעיתים 'עשיו' קם ו'יעקב' נופל, אך מכיוון ש'יעקב' קשור עם הקב"ה, שהוא כול-יכול ואין שום דבר היכול לעמוד כנגדו – גם ל'יעקב' יש הכוח הזה, לגבור על כל הקשיים ולנצח במלחמה. כוח זה קיים אצל כל יהודי, שהוא "נצר מטעיי, מעשה ידיי" של הקב"ה, ולכן ודאי שבסופו של דבר ינצח.

משמעות הניצחון איננה מצטמצמת ליציאת הנפש האלוקית משבי החומר ולסילוק המכשולים וההפרעות שהציב 'עשיו', אלא שהיא מצליחה לגאול ולהעלות את כל הניצוצות האלוקיים השייכים אליה. בסופו של דבר "לא יידח ממנו נידח", ואפילו ניצוץ אלוקי אחד לא יאבד חלילה אלא ישוב למקורו.

הניצחון מובטח

לאחר שיהודי משיג את הניצחון הוא מכונה 'ישראל'. השם הזה מבטא את הניצחון על כל הקשיים: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל". 'אלוקים' מייצג את ההשפעה הרוחנית הנותנת חיוּת לדברים הגשמיים והחומריים. 'אנשים' הם בני-אדם הלועגים ליהודי השומר תורה ומצוות. אבל 'ישראל' הוא למעלה מהם, עד שגם הם נותנים 'הסכמה' על הברכות.

לכן במוצאי שבת אומרים "אל תירא עבדי יעקב". ביום השבת יהודי מתעלה למדרגת 'ישראל', והוא עומד למעלה מענייני העולם החומרי, אבל במוצאי שבת, כאשר חוזרים לענייני העולם, שזו מדרגת 'יעקב', היהודי נזקק לחיזוק מיוחד. וזה מה שאומרים לו: אל תחשוש לרדת למדרגת יעקב, כי יש לך כוח לגבור על הקשיים ולהגיע לניצחון המושלם, עד ל'יום שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים', בגאולה האמיתית והשלמה.

(תורת מנחם כרך כב, עמ' 36)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)