חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:35 י"ח בכסליו התש"פ, 16/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הניצוצות רודפים אחריך
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1300 - כל המדורים ברצף
מכבסת המילים עובדת
חדש על המדף
הניצוצות רודפים אחריך
חלומות
מצווה ולא השפלה
רחמים בלי גבול
קפידה ומחילה
בזכות בעלי-העסקים
יצחק מאיר את הניגון
מרבה בקדישים?!

לאחר שיעקב עזב את חרן עם משפחתו מספרת התורה: "ויעקב הלך לדרכו". יעקב שב אז מחרן לארץ-ישראל. כלומר, הוא יצא מתחום החולין ועמד להיכנס לתחום הקדושה.

אולם הפסוק הזה משמש גם סימן ועידוד לכל יהודי בסיומו של חודש תשרי, כאשר יוצאים מהאווירה המרוממת של החגים וחוזרים אל החיים הרגילים של השנה. יש מנהג להכריז אז את הפסוק הזה: "ויעקב הלך לדרכו". ולכאורה, בסיומו של חודש תשרי אנו שרויים בתנועה הפוכה – אנו יוצאים מאווירת הקדושה אל חיי החולין (ולא כמו יעקב שהלך מתחום החולין אל תחום הקדושה).

לבן רודף

אולם כשמתעמקים יותר מוצאים שהפסוק הזה נאמר לאחר שלבן רדף אחרי יעקב ואחרי המפגש עמו. המגיד ממזריטש מסביר את העניין הפנימי ברדיפה זו של לבן אחרי יעקב. שהייתו של יעקב בבית לבן נועדה לגאול את ניצוצות הקדושה שהיו טמונים שם, אך יעקב לא הצליח לגאול את כל הניצוצות, ונשארו שם ניצוצות קדושים שלא נגאלו. לכן רדף לבן אחרי יעקב, כדי להביא אליו את ניצוצות הקדושה שהשאיר אצלו יעקב.

כלומר, בניצוצות הקדושה שהיו טמונים אצל לבן היו שני סוגים: היו ניצוצות שיעקב היה יכול לבררם על-ידי עבודתו, והיו ניצוצות שהבירור שלהם לא היה יכול להיעשות על-ידי עבודתו של יעקב, אלא רק על-ידי שלבן רדף אחריו ומסר אותם לרשותו.

מצוות באי-ידיעה

גם במצוות שלנו קיימים שני הסוגים האלה. יש מצוות התלויות ברצונו ובדעתו של האדם, והוא מקיים אותן מתוך רצון וכוונה לעשות את המצוות האלה. ויש מצוות שאי-אפשר לקיים מתוך רצון וכוונה מראש, אלא דווקא מתוך אי-ידיעה, כמו למשל מצוות 'שִׁכְחָה' (המצווה להשאיר בשדה בעבור העניים מעט תבואה שהאדם שכח לקחתה).

בתורת החסידות מוסבר שהמצוות שקיומן יכול להיות רק שלא מדעת נובעות מדרגה עליונה ביותר, ולכן אי-אפשר לקיים אותן מתוך דעת אלא דווקא באי-ידיעה, למעלה משייכות לרצונו ולדעתו של האדם.

קידוש החולין

כשם שיעקב בירר את ניצוצות הקדושה בבית לבן, כך אנחנו, על-ידי לימוד התורה וקיום המצוות, מבררים את ניצוצות הקדושה הפזורים בעולם. וגם בזה יש שני סוגים: יש ניצוצות קדושה המתבררים על-ידי התורה והמצוות, ויש ניצוצות הנגאלים על-ידי שיהודי עוסק בענייני חולין לשם שמים או בבחינת "בכל דרכיך דָעֵהוּ".

לכן מכריזים את הפסוק "ויעקב הלך לדרכו" דווקא עם היציאה מחודש תשרי והכניסה לחיי החולין. בחודש תשרי התעלה כל יהודי לדרגה גבוהה בעולם הקדושה, ובירר את הניצוצות שהיה עליו לברר, ועכשיו הוא יוצא לברר את ניצוצות הקדושה שבתוך החולין. זה הזמן לנתינת-כוח מיוחדת, המרומזת בפסוק הזה – שיהודי מברר את ענייני החולין ומעלה אף אותם אל הקדושה.

(לקוטי שיחות כרך טו, עמ' 260)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)