חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

"הטוב יותר להצלחת הכולל"
ניצוצי רבי

נושאים נוספים
התקשרות 930 - כל המדורים ברצף
בהתמסרות מוחלטת לתורה, גם הגשמיות נעשית תורה
הגאולה כבר תלויה באוויר
"הטוב יותר להצלחת הכולל"
פרשת בחוקותי
כמה ארך-אפיים לפניו
הלכות ומנהגי חב"ד

צעד צעד מלווה הרבי את הכוללים המתפתחים בכפר-חב"ד ובנחלת הר-חב"ד * לצד דיווחי הנהלת הכולל על התקבלות אברכים, מבקשם הרבי לדון לגבי כל אברך לגופו, גם אם נמסר לו באופן אישי – ממזכירות הרבי – להיכנס לכולל! * מהאברכים עצמם תובע הרבי דוחות, עריכת מבחנים והוצאת קובצי חידושי תורה – ובד בבד מבקש להעלות את שכרם * רשימה שנייה

מאת: הרב מרדכי מנשה לאופר

דו"ח על-ידי האברכים

"בנוגע להנהלת הכולל – יתייעצו ביניהם הטוב יותר להצלחת הכולל", כתב הרבי בחודש סיוון תשכ"ז ('ימי תמימים' כרך ג, עמ' 147).

בימי הספירה ה'תשל"ח (שם כרך ז, עמ' 247-246) שולח הרבי מכתב כללי-פרטי לקראת חג השבועות אל "הנהלת הכולל אשר בכפר חב"ד" (וכן אל "הנהלת הכולל אשר בנחלת הר חב"ד"). בסופו הוא כותב:

נ.ב. בטח יאשרו קבלת המצו[רף] ב[זה], וכן יזרזו את המענה ע[ל] ז[ה] ככל האפשרי, ות[שואת] ח[ן] מראש.

הכוונה היתה לטפסים המיועדים למילוי דין-וחשבון על-ידי האברכים.

מכתב מענה נשלח על-ידי הרב אפרים וולף בד' בסיוון. בתגובה ענה הרבי:

1) ט"ו סיון ועדיין אין כל מענה כלל!

2) בכ[ל] ז[ה] – כרצון האברכים והנהלת הישיבה שי'.

הסעיף השני נגע ברעיון מסויים שכלל "לימוד מיוחד כו' של אברכים מתאימים ובאופן תנאי הלימוד כנ"ל".

להאריך את שעות הלימוד

כך כותב הרב חודוקוב בל' בתשרי תשכ"ט (שם כרך ח, עמ' 405):

"כפי ששמענו, הנה לאחר שהכולל עבר [=מלוד] לכפר חב"ד, יש לאברכים שי' הלומדים בו פנאי ללמוד גם לאחר גמר הסדר בשעה ג' אח[ר] הצ[הריים] עוד כמה שעות נוספות, יש אומרים שאפילו עד השעה השביעית בערב, ולכל הדעות עד [השעה] חמש [אחה"צ], ומובנת התועלת הרבה מזה ומכמה טעמים.

"ובזה הננו לבקש את כת"ר להתעניין בדבר ולראות אם יש האפשרות להאריך את הסדר הקבוע – וכמובן בהשגחה המתאימה – ע[ל] כ[ל] פ[נים] לעוד שתי שעות, ולהודיענו מהנעשה בזה, ות[שואת] ח[ן] ת"ח למפרע".

הארכת השהות בכולל

כבר בכ"א בטבת תשכ"ו (שם עמ' 334) החליטה ההנהלה "יחד עם תלמידי הכולל שי' שיסדרו דין-וחשבון שבועי לעצמם, וירשמו זמני בואם ויציאתם כל יום בכולל, ומי שלא יחסיר מאומה במשך החודש יקבל תוספת של חמישים לירות, וכן סידרנו שיעמדו בקשר עם הרב דב שי' אליעזרוב ושיבחן אותם"...

בו' טבת תש"ל צויין (שם כרך ח, עמ' 542):

"אתמול בערב התקיימה אסיפה בהשתתפות הרב נחום טרבניק והרב אברהם צבי כהן בענייני כולל האברכים. לפי המלצתם הוחלט שהאברכים... [כאן צוינו שלושה שמות] קאָכ' זיך אין לערנען [=לומדים בהתלהבות] ויש לשלחם לבחינה נוספת, ואם אמנם תאשר זאת הבחינה, יישארו עוד שנה או שנתיים בכולל האברכים. בקשר לבוחנים הוסכם שיש לבקש את הרב דובער אליעזרוב שיבחנם".

בשנים תשכ"ט-תש"ל נוסדה והחלה להתבסס השכונה החב"דית החדשה בקריית-מלאכי – נחלת-הר-חב"ד, לשם עברו חלק מאברכי הכולל שבכפר חב"ד.

בד' אדר-שני תש"ל (כרך ח, עמ' 560) כותב הרב חודוקוב לרב וולף:

להודעתו במכתבו מכ"ו אדר-ראשון מה שענה להאברכים שיחיו שסיימו תקופה של שנתיים וכו' אשר "ואם רצונם להמשיך בכולל הרי זה רק בנחלת הר חב"ד", הואיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לציין – "ונכון" ויכול להודיעם ע[ל] ד[בר] ז[ה]. וכן בנוגע לחדשים.

העלאת שכר האברכים ומבחנים

בי' באלול תשמ"א (שם כרך ח, עמ' 97) דווח לרבי על אסיפה שהתקיימה בכפר-חב"ד יום קודם לכן "על-דבר כולל האברכים, בהשתתפות הרב נחום טרבניק, הרב יעקב כץ, הרב מאיר צבי גרוזמן, הרב אברהם צבי כהן, הרב אפרים וולף".

דנו בעניין "קבלת אברכים חדשים לכולל. לגבי 6 אנשים הוחלט לקבלם, ולגבי אחדים מהאברכים לקבלם לתקופת ניסיון של 3 חודשים.

"גם לגבי אחדים מהאברכים שכבר לומדים בכולל, סוכם לערוך להם מבחנים כדי לראות רמת לימודם ואם שייכים להמשיך ללמוד בכולל".

בהתוועדות ר"ח ניסן תש"מ (שיחות קודש תש"מ כרך ב' עמ' 489 ואילך) דיבר הרבי על הצורך להעלות את הגימלה לאברכים, במיוחד עם חג הפסח הממשמש ובא (וגם לקראת ראש-השנה), אך בד בבד ביקש שהאברכים ימלאו שאלונים ודוחות ומבחנים על הישגיהם והספק לימודם.

מענה פרטי אינו מהווה הסכמה

אברך אחד מסר לרב וולף מכתב שקיבל ממזכירות הרבי בקשר לקבלתו ב'כולל'. הרב אפרים וולף הסיק מנוסח התשובה שאין מדובר בהסכמה, וכך הודיע גם לאותו אברך ("שרואה שינוי בתוך המכתב שהנ"ל קיבל מכאן לגבי המתקבלים על-ידי אחרים, ואינו "רואה בזה כהסכמה וכו'").

על-כך הגיב הרב חודוקוב (י"ג תמוז תשכ"ט, 'ימי תמימים' כרך ח, עמ' 474):

"והנה על יסוד הכלל הידוע אשר האחריות לקבלת תלמידים להכולל מוטלת לגמרי על הנהלת הכולל, ואשר לכן עליה להחליט בזה בנידון לכל מבקש שיקבלוהו לתלמיד הכולל. לכן כל מה שעונים לכל התלמידים הפונים לכאן בנידו[ן] ז[ה] אין בזה משום הסכמה או אי הסכמה מצד הכולל. וגם אם כותבים [=היינו הרבי או ה'מזכירות'] למי שהוא שכדאי שילמד בהכולל, יש בזה רק משום עצה או הוראה פרטית להשואל, מה שאינו מחייב כלל את הנהלת הכולל.

אשר לכן, בנוגע ההתקבלות להכולל אינו שונה המכתב שקיבל הת'... שי' מהמתקבלים בדרך כלל".

באופן דומה כתב הרב חודוקוב שוב בו' בשבט תשל"א (שם כרך ה, עמ' 105):

"בשאלתו בדבר האברך ר'... שי'... ונידון היכנסו לכולל, הנה כידוע ורגיל הדבר שייך העניין להנהלת הכולל"...

ושנה קודם לכן בחנוכה תש"ל קיבל הרב וולף את מענהו של הרב חדקוב (שם כרך ח, עמ' 541): "מקבלים כאן בקשות ע[ל] ד[בר] קבלת אברכים להכולל. ידוע מכבר שזה שייך להנהלת הכולל".

בהסכמת הרבי

למעשה, הסדר היה שדיווחו לרבי בקשר לקבלת כל אברך. הנה מה שנכתב בד' טבת תשל"ו (שם כרך ז, עמ' 57):

"ר'... שי' שהתחתן לפני כמה שנים, קיבל עכשיו דירה בנחלת-הר-חב"ד ואשתו עובדת שם. כעת רוצה ללמוד בכולל בנחלת-הר-חב"ד – בעזרת ה' נביא ההצעה לישיבת ההנהלה מחר".

ובי' בטבת (שם עמ' 58) הובא: "רג"ב שי' שיף מסר לי מה שכ"ק אדמו"ר שליט"א אמר לו בעניין האברך... שי' שההנהלה תדון על אתר אם לקבלו בכולל".

בד' במרחשוון תש"ל (שם כרך ח, עמ' 520): "ר' זלמן שי' לוין מסר לנו כי ב'יחידות' אמר לו כ"ק אדמו"ר שליט"א בקשר לחתנו ר' יחזקאל סופר, שנרשמהו ברשימת תלמידי הכולל, לפי זה הסכמנו לקבלו לכולל".

בט"ו טבת תש"מ דוּוח לרבי (שם כרך ז, עמ' 348):

"האברך... ביקש להתקבל ללימודים בכולל בכפר חב"ד. כמו-כן אושר לאברך... שיחי' להתקבל לכולל בכפר חב"ד למשך שנה. לפני זה למד בכולל אחר על-יד ראשון-לציון, ורוצה להתקבל לכפר חב"ד להשתתף בשיעורים ביורה-דעה. בכלל יש כיום בכולל בכפר חב"ד למעלה מ- 20 אברכים (כן-ירבו), ובדעתי לבדוק אלו שנמצאים כבר בכולל יותר משנתיים, כי באופן כללי סוכם בזמנו שהאברכים ילמדו בכולל רק שנתיים".

לפני כן, בכ"ט במנחם-אב תשל"ט (שם עמ' 318) מדווח הרב וולף לרבי:

"האברך... חתנו של... ביקש להתקבל לכולל בכפר חב"ד. כמו-כן ביקש האברך... מירושלים, חתנו של... מכפר חב"ד, להתקבל לכולל".

בו' ניסן תשל"ז (שם עמ' 151):

"האברך... שי' פנה אלינו בבקשה להתקבל לכולל בכפר חב"ד, ולפי המלצת רשנ"ז שי' גפני הוחלט לקבלו. מצורף בזה מכתבו של הנ"ל".

בכ"ח טבת תשל"ו (שם עמ' 58): "ר'... שי'... מסר לי בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א שימשיך את לימודיו בכולל".

אברכי חו"ל – לפי רגילותם

בב' בכסלו תש"מ מסר הרב חודוקוב (שם כרך ז, עמ' 345): "לאור האינפלציה שבארץ-הקודש, יש להעלות התמיכה לחברי הכוללים, שלא יהיה פחות מ...".

באותה הזדמנות: "לעורר גם את הרב אריה לייב קפלן לגבי השלוחים [=יוצאי חו"ל] שרגילים ליותר טוב, הכל לפי הרגילות, שלא יחסר כזית בשר וכו' גם באמצע השבוע...".

בי"ג בתשרי תשמ"א מודיע הרב אפרים וולף לרב חודוקוב (שם כרך ח, עמ' 48) בקשר להוראת הרבי שנתקבלה בטלפון "לקראת החגים להוסיף בתמיכה לאברכי הכוללים":

"הוספנו לחברי הכולל בכפר חב"ד ובנחלת הר חב"ד שיעור 40%"...

הוצאת קובצי חידושי תורה

לקראת פסח תשל"ט נתקבל המכתב הבא ממזכירות הרבי (שם כרך ז, עמ' 302-301):

ב"ה י"א ניסן, ה'תשל"ט, ברוקלין נ.י.

לכל כוללי האברכים, ה' עליהם יחיו

שלום וברכה!

בהתאם לזה אשר מכבר הואיל כ"ק אדמו"ר שליט"א לעורר על הנחיצות אשר בכל אחד מכוללי האברכים ישתדלו התלמידים שי' להוציא לאור שתי פעמים בשנה קובץ חידושי תורה.

נא למלא, מיד שיקבלו מכתבנו זה, את השאלון דלקמן ולהמציאו לנו.

בברכת חג הפסח כשר ושמח,

בנימין קליין, מזכיר.

נ.ב. נא למלא השאלון ולהפרידו מהמכתב, ולשלוח למזכירות.

זה נוסח השאלון שצורף, שנתבקשו האברכים למלא ולהחזיר למזכירות:

ב"ה. ניסן ה'תשל"ט

למזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א

שלום וברכה!

במענה למכתבם מי"א ניסן התשל"ט, מוחזר בזה השאלון המלא:

א) כמה קבצים הופיעו עד עתה? ב) מתי יצאו לאור? ג) באם החסירו מלהוציא לאור מספר קבצים הדרוש (ב' פעמים בשנה) מתי החסירו? ומה הסיבה?

החתימה.

במקביל למכתב המזכירות אל הכוללים, התבקש גם הרב וולף במכתב, שידאג להפיץ מכתב הנ"ל בין אברכי הכוללים:

ב"ה, י"א ניסן ה'תשל"ט, ברוקלין נ.י.

הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ, מו"ה אפרים שי'

שלום וברכה!

נא להמציא תיכף העתק מהמכתב המצורף-בזה (מי"א ניסן, על-דבר קובצי חידושי תורה), לכל אחד מהכוללים שלנו באה"ק ת"ו השייכים לזה, ולזרזם לענות.

בת"ח למפרע.

בברכת חג הפסח כשר ושמח,

בנימין קליין, מזכיר.

מראי-מקורות לרמב"ם

ב'ימי תמימים' (כרך ח, עמ' 250-249) נדפס המכתב הבא:

ב"ה כ' אלול ה'תשד"מ

להרב אפרים שי' וולף בבקשה למסור כפי שדיברנו עמו בטלפון. בנימין קליין.

[כאן צורף המכתב דלקמן שנשלח לאברכי הכוללים שבו הם מתבקשים להמציא בהקדם מקורות נוספים לרמב"ם, שעדיין לא נדפסו בספר הראשון, עבור מהדורת ה'מילואים'. הנה המכתב:]

ב"ה, כולל אברכים שע"י מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א,

כבוד חברי הכולל שיחיו,

בקשר להדפסת "מילואים" לספר "מראי מקומות לרמב"ם" הורה כ"ק אדמו"ר שליט"א שישתתפו בזה כל חברי כוללי חב"ד,

ולכן הננו פונים אליכם שכל מי שיש תחת ידו מקורות לדברי הרמב"ם שאינם מצוינים בספר או הערות על המצויין בספר – לשולחם לכולל אברכים שע"י מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א בהקדם הכי אפשרי, ומה טוב עוד לפני ר"ה הבעל"ט בכדי שנוכל לצרפם ל"מילואים" שי[צאו] ל[אור] א[ם] י[רצה] ה[שם] עוד לפני ר[אש] ה[שנה].

וכן מבקשים שכל מי שיש תחת ידו ספר המציין מקורות לדברי הרמב"ם שלא נדפס ברשימה [שבספר]... לשלוח את הספר אלינו (ובאם רצונו על מנת להחזיר)... או העתק ממנו.

בברכת כתיבה וחתימה טובה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)