חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הכוח לראות אלוקות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1337 - כל המדורים ברצף
להכין את המקלטים עכשיו
יש חדש
הכוח לראות אלוקות
נתינה מתוך שמחה
שכר הארת פנים
לא להתייאש
משפט ביער
המשיח כאביון
"הילד הזה הוא אני"
מים אחרונים מכלי

בתחילת פרשתנו משה רבנו אומר לבני-ישראל: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום". מה בדיוק נתן להם משה באותו יום? הלוא לכאורה לא נתן להם באותו יום דבר. בהמשך הפסוק מדובר על הברכה והקללה, אבל זה קרה בזמן מאוחר הרבה יותר, לאחר הכניסה לארץ, בהר גריזים ובהר עיבל. אם-כן, למה התכוון באומרו "נותן לפניכם היום"?

מוסבר בתורת החסידות שמשה רבנו רצה להעניק לבני-ישראל את יכולת הראייה באלוקות. לכן רצה מאוד להיכנס לארץ, שכן אילו היה נכנס עם בני-ישראל לארץ, היה מביא אותם לדרגת הראייה באלוקות. אולם בפועל נמנעה ממנו הכניסה לארץ, ולכן אמר: "ועתה ישראל, שמע" – שמיעה בלבד ולא ראייה.

שמיעה אפשר לערער

חז"ל אמרו: "אינה דומה שמיעה לראייה". 'ראייה' פירושה שרואים את הדבר עצמו. 'שמיעה' פירושה שיודעים על קיומו, מבינים אותו, משיגים אותו, אבל אין רואים אותו. ההבדל הוא שב'שמיעה' אפשר לערער על אמיתות הדבר על-ידי שמקשים עליו קושיות, אולם ב'ראייה' אי-אפשר לערער את האמיתות המוחלטת שלו גם על-ידי הקושיה הגדולה והחזקה ביותר.

הסיבה להבדל הזה היא שהבנה והשגה מגיעה למדרגה מסויימת בנפש האדם, אבל לא לעצם הנפש, ולכן עדיין נשאר מקום לערער את האמיתות והתוקף של ההשגה. לעומת זה, הראייה מגיעה עד עצם הנפש, וממילא לא נותר מקום שבו יכולה הקושיה לחדור ולהטיל ספק.

אמיתות מוחלטת

משה רבנו רצה לתת לבני-ישראל את האמיתות המוחלטת הזאת. הוא ביקש שהאלוקות תהיה מוחלטת בליבם, כמו דבר שרואים בעיניים, ששום דבר אינו יכול לערער זאת. אולם הכניסה לארץ נמנעה ממנו, ולכן קיבלו בני-ישראל את דרגת ה'שמיעה' בלבד ולא את ה'ראייה'.

ובכל-זאת, כשם שהקב"ה הראה למשה רבנו את ארץ-ישראל מרחוק, גם משה נתן לבני-ישראל לפחות משהו מאותה 'ראייה'. כלומר, משה נתן כוח שעבודת ה' תהיה לא רק מצד הבנה והשגה, אלא תהיה ביהודי התאמתות שהיא מעין ה'ראייה'.

משה נתן

זה הפירוש הפנימי בדברי משה רבנו: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום". מה הדבר ש"אנוכי נותן לפניכם היום"? את ה'רְאֵה' – משהו מאותה דרגה של 'ראייה'. זו המתנה שנתן משה רבנו לכל יהודי.

את ה'ראייה' הזאת היה יכול לתת רק משה רבנו ולא מישהו אחר, כי משה הוא 'ראש בני-ישראל', וכל העניינים עוברים על-ידו דווקא. לכן אילו היה נכנס לארץ, היה נותן לבני-ישראל את עניין ה'ראייה' באלוקות, אבל מכיוון שלא זכה להיכנס לארץ לא היה עניין זה יכול להינתן על-ידי אחר. ובכל-זאת העניק משה משהו מעין אותה 'ראייה', על-ידי שהקב"ה הראה לו את הארץ מרחוק. כוח זה קיים בכל יהודי עד סוף כל הדורות.

(תורת מנחם כרך ט, עמ' 143)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)