חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שיא הגילוי ב'ערוות הארץ'
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1358 - כל המדורים ברצף
ההכרעות החשובות שמאחורי הציניות
יש חדש
שיא הגילוי ב'ערוות הארץ'
מכות מצרים
מייקר מילים
שלוש גלויות
ברכה והוראה
גאולה במכות
אוצר יהודי במערות טאליבן
שעטנז בבגדים

כאשר פרעה ביקש ממשה רבנו להתפלל אל ה' כדי שתיפסק מכת הברד, ענה משה: "כצאתי את העיר אפרוש את כפיי". מדוע לא היה יכול להתפלל בתוך העיר? מפרש רש"י: "אבל בתוך העיר לא התפלל, לפי שהייתה מלאה גילולים" [=עבודה זרה].

הדגש כאן הוא שמצרים הייתה "מלאה גילולים". בכל מקום בעולם יש אפשרות שתימצא עבודה זרה, אבל שם יש עוד דברים מלבד עבודה זרה. מצרים הייתה 'ערוות הארץ' – המקום השפָל ביותר בארץ, והיא הייתה "מלאה גילולים" – כל פרט במצרים היה רווי עבודה זרה.

מלאה גילולים

מצרים משקפת את ההפך הגמור מעולם הקדושה. כשם שבתחום הקדושה, להבדיל, צריך שיהיה "בכל דרכיך דעהו", שהאדם יהיה קשור עם הקב"ה בכל פעולה, ובכלל זה באכילה, בשתייה וכדומה – כך במצרים היה ההפך הגמור: כל פרט בחיי מצרים היה מלא עבודה זרה והפך הקדושה.

וזה החידוש הגדול של הגאולה ממצרים: דווקא שם "נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו", שיא ההתגלות האלוקית – הקב"ה בעצמו, עצמותו ומהותו יתברך, נתגלה במצרים. ועד שפרעה, שמסמל את תכלית ההתנגדות לקדושה, הודה והכריז: "ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים".

חידוש הגיור

הדברים משתלבים עם דברי הגמרא ששעת יציאת מצרים הייתה מעמד הגֵרות של עם-ישראל. גיור מבטא התהפכות מוחלטת – בני-אדם שהיו בתכלית הריחוק מהקדושה נהפכים לעם קדוש.

החידוש שבגיור גדול אף מהחידוש שבלידת בת או בת. החידוש שבלידה הוא ביכולת ליצור יש מאין, ואילו בגיור נוטלים מציאות של טומאה והפך הקדושה והופכים אותה מן הקצה אל הקצה עד שהיא נעשית מציאות של קדושה. בזה מתבטא החידוש העצום של יציאת מצרים.

שישים ריבוא

החידוש של יציאת מצרים גדול לאין-ערוך אף מגיור רגיל. בגיור יש הבדל בין גיור של יחיד לגיור של רבים, כשם שגם בברכת המזון יש הבדל אם מברכים ביחיד, בשלושה, בעשרה וכדומה. השיא הוא מעמד של שישים ריבוא מישראל. וכאן היה גיור של שישים ריבוא מישראל, ולא סתם שישים ריבוא, אלא שישים ריבוא נשמות כלליות, שכל נשמות ישראל בכל הדורות הן ניצוצות של נשמות היוצאים ממצרים.

הכוח המופלא הזה של יציאת מצרים, ש"נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו", חוזר ומתחדש בכל שנה ושנה, והוא מגיע אל כל יהודי ויהודי. כשיהודי עושה חשבון-צדק בנפשו ומגיע למסקנה שהוא רחוק מהקב"ה, עליו לזכור שהקב"ה מתגלה אליו ומעניק לו כוח להתהפך ברגע אחד לדרגה העליונה ביותר ולצאת מ'מצרים' – מכל המְצָרים והמגבלות.

(תורת מנחם כרך ל, עמ' 214)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)