חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להחדיר התורה בכל בית, בחיות ובשמחה
הזמן גרמא

נושאים נוספים
התקשרות גליון 1003- כל המדורים ברצף
לחגור מותניים ולצאת לשליחות!
סמוך לגאולה יש להפיץ את פנימיות התורה בלא הגבלות
"מים שאין להם סוף" – ספרי אור התורה
להחדיר התורה בכל בית, בחיות ובשמחה
פרשת לך-לך
הלכות ומנהגי חב"ד
השכמה בשבת / רבש"ע ביום-טוב / לעילא ולעילא

המשמעות של ז' במרחשוון בזמננו

בהליכת בני-ישראל מארץ-ישראל לחוץ-לארץ, בחזרתם מהעלייה לרגל, היה החילוק – שכל זמן שהיו עדיין בארץ-ישראל, הנה אף שכבר עברו כמה ימים מאז שיצאו מבית-המקדש, היו נתונים עדיין תחת הרושם של הקדושה והשמחה שהיתה בבית-המקדש, ואילו כאשר עברו את הגבול מארץ-ישראל לחוץ-לארץ, התחיל מעמד ומצב של חולין ("וואכעדיקייט").

ונמצא, שז' חשוון, שבו היו יוצאים מארץ-ישראל לחוץ-לארץ, הוא יום אחד שכולל את הקדושה והחביבות של העלייה לרגל יחד עם החולין של ימי החול, ותפקידו לחבר את העלייה לרגל עם ימי החולין, דהיינו, להמשיך את הקדושה והשמחה שהיתה בבית-המקדש גם לאחרי שכל אחד חוזר לביתו ועוסק בענייני החולין, שכן, אצל בני-ישראל גם ענייני החולין אינם חול לגמרי, וגם בהם צריך להמשיך את כל העניינים שספגו וקלטו בבית-המקדש.

וזוהי גם המשמעות של ז' חשוון בזמננו זה:

גם כיום מזכיר ז' חשוון שבזמן שבית-המקדש היה קיים – שאז היו עולים לרגל לארץ-ישראל לקראת שמחת-תורה – היה נמשך עניין שמחת-תורה ועניין העלייה לרגל עד ז' חשוון.

ועניין זה צריך כל אחד להמשיך בימות החול, והיינו, שגם כאשר מדובר אודות אנשי-עסקים ("ביזנעס-לייט") שעוסקים בענייני חולין, צריך להיות ניכר החילוק שמסחר זה מתנהל על-ידי יהודי שזה עתה חזר מבית-המקדש, והביא עמו את החיות וההתלהבות שקיבל בבית-המקדש.

[...] והנה, בבית-המקדש עצמו היה המקום המקודש ביותר – קודש-הקדשים, שקדושתו התבטאה בהיותו המקום שבו עמד הארון, שתכליתו ומטרתו ליתן בו את הלוחות שעליהם היו חקוקים עשרת הדברות, ובצדו היה מונח ספר-תורה (כדברי הגמרא במסכת בבא-בתרא).

וכמו-כן גם עתה – שהקדושה של בית-המקדש שלנו היא הלוחות והתורה, שנשארה בשלימותה גם עתה.

ומזה מובן שביום ז' חשוון צריכים לקחת את הרושם של שמחת-תורה שזוהי השמחה שבני-ישראל שמחים עם הלוחות והתורה, ולהמשיך זאת על יום ח' חשוון, באופן שהדבר ישפיע עליו לחזק ולהרחיב את ענייני התורה גם בחוץ-לארץ, בכל מקום ובכל מצב שיכולים לפעול בו. וזהו התפקיד של כל הישיבות, וישיבת תומכי-תמימים בפרט – להחדיר את התורה, מתוך חיות ושמחה, בכל בית יהודי, ובאופן שיאיר לא רק בשעה שלומדים תורה, אלא גם בהשעות שלאחרי זה שבהם עוסקים בענייני חולין.

ועניין זה צריך להיעשות מתוך הרושם וההתעוררות שלוקחים מהעלייה לרגל, ומהיום-טוב שממנו באים אנו זה עתה.

(משיחת מוצאי ז' במרחשוון ה'תשכ"ב - בלתי מוגה

תורת מנחם כרך לב עמוד 184)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)