השאלה כיצד עורכים השנה את 'סעודת משיח', כשהחג חל בערב שבת?
תשובת הרב
הבעש"ט תיקן לערוך סעודה שלישית ביום האחרון של פסח, הנקראת 'סעודת משיח'. בחו"ל עורכים את הסעודה בחג האחרון, ביום השמיני של פסח, החל השנה בשבת-קודש. בארץ עורכים אותה בשביעי של פסח, היינו ביום שישי.
בתחילת חג הפסח אנו עוסקים ביציאה ממצרים, ואילו בימים האחרונים של החג, כשנשלמה יציאת מצרים בקריעת ים סוף, אנו מתכוננים לגאולה השלמה שתבוא במהרה בימינו, ובה הקב"ה משקה את ישראל בארבע כוסות של נחמה. לכן נוהגים לאכול מצה בסעודה זו ולשתות ארבע כוסות יין (או מיץ ענבים טבעי), ולחזק את האמונה והציפייה לגאולה השלמה, ואת השמחה לקראתה.
מכיוון שהשנה (תשע"ה) שביעי של פסח חל ביום שישי, ערב שבת-קודש, וסעודה זו אינה 'סעודת מצווה' אלא מנהג, רצוי להקדים את תפילת מנחה, ולהתחיל את הסעודה לפני השעה 5 אחר הצהריים. יש לסיים אותה לפני שקיעת השמש, בשעה 19:06 בערך (ונשים יסיימו אותה לפני זמן הדלקת הנרות, בת"א – 18:44), כי משעה זו ואילך אסור לאכול בלי קידוש של שבת.
כהשלמה לסעודה זו, ובפרט מפני המגבלות בקביעות שנה זו, הציע הרבי מליובאוויטש לחגוג גם למחרת, ביום השבת, בסעודה השלישית, ולהמשיך ולהוסיף אז באופן של "כפליים לתושייה" את השמחה והעניינים של 'סעודת משיח' (כפי שהרבי נהג להשלים התוועדויות של חגים וימי שמחה בשבת שלאחריהם).
השאלה מה עניינו של עירוב תבשילין שעושים השנה בערב שביעי של פסח?
תשובת הרב
כאשר חג חל בערב שבת מתעוררת שאלה בדבר בישול (ואפילו הדלקת נרות) בחג לצורך השבת. מותר לבשל ולהכין אוכל בחג לצורך החג, אבל לא לצורך יום אחר, אפילו הוא שבת.
על כן תיקנו חז"ל את התקנה הנקראת 'עירוב תבשילין', שעיקרה הכנת תבשיל מיוחד מערב החג לצורך השבת, ועל-ידי כך מותר להוסיף לבשל ולאפות ולהדליק נרות וכו' גם בחג לצורך השבת.
וכך עושים זאת:
לוקחים בערב החג חתיכת בשר או דג (או תבשיל אחר) בנפח 27 סמ"ק לפחות (קרוב לנפח של קופסת גפרורים רגילה), וכמו-כן מצה שלמה. מניחים אותן בצד ומברכים: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על מצוות עירוב", ומוסיפים: "בעירוב הזה יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין ולהדליק נר ולתקן ולעשות כל צרכינו מיום טוב לשבת". את המצה והתבשיל יש לשמור במקרר לפחות עד שמסיימים את כל ההכנות לשבת שנעשות בחג.
רב העיר או הקהילה (ולמנהג חב"ד – כל אדם) נוהג לעשות את עירובו במתכונת שעל-ידה הוא מזַכה ומוציא ידי חובה את כל מי ששכחו לעשות עירוב. מי שידע וזכר, אלא שהתעצל וסמך על עירובו של הרב, עליו לשאול רב מוסמך כיצד לנהוג (לדעת אדמו"ר הזקן אינו יכול לסמוך על עירוב זה, ויש מקילים).
חשוב לדעת שהעירוב מאפשר לעשות רק מלאכות שאפשר ליהנות מהן בחג עצמו, אבל אין הוא מתיר להתחיל בישול ביום שישי בסוף היום.
מקורות:שו"ע או"ח סי' תקכז ונו"כ. שו"ע אדמו"ר הזקן שם. (1474)
פסח שחל בשבת
חגים - פסח
ה' בניסן התשע"ה 25/03/15
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מה הן ההלכות המיוחדות כשחל פסח בשבת?
תשובת הרב
את ה'זרוע', שנוהגים לצלותה מעט באש, יש לצלות מערב שבת. המשתמשים ל'מרור' בשורש 'חזרת' צריכים להקפיד לטחנו מבעוד יום. לאחר מכן יש לאחסנו בכלי סגור.
המשתמשים בחסה השמורה מחרקים יכולים להסתפק בשטיפה בלבד, גם בשבת. חסה רגילה יש לנקות מבעוד יום מחרקים (שפשוף כל עלה בליפה עם דטרגנט סטרילי או נוזל לניקוי כלים, בריכוז דומה להדחת כלים; שטיפת העלים היטב במי ברז ובדיקה חזותית כנגד חלון מואר – לא כנגד השמש – לוודא שאין עליהם כתם כהה כלשהו). לאחר הבדיקה יש לייבש ולאחסן במקרר או בשקית ניילון סגורה.
מי מלח יש להכין מבעוד יום. מי ששכח - יכין רק את ההכרחי לטיבול, בריכוז נמוך.
לחרוסת נהוג להוסיף מעט יין, ויש לעשות זאת מבעוד יום. מי ששכח, ייתן תחילה את היין בכלי, יניח בו את החרוסת, ייצור עיסה דלילה, ויערבבנה בידית הכפית.
יום השנה שחל בשביעי של פסח
חגים - פסח
ה' בניסן התשע"ד 04/05/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם נהוג לעלות למפטיר בשביעי של פסח, כאשר יום השנה חל בו ביום?
תשובת הרב
נהוג לעלות למפטיר בשבת שלפני יום השנה, כיון שאז מתחילה עליית נשמת הנפטר. לכן, במקרה זה עולים למפטיר בשבת חול המועד פסח (כשיום השנה חל בשבת, נהוג בחב"ד לעלות למפטיר בשבת זו, ולא בשבת שלפניה).
בנוסף, נהוג לעלות ביום השנה עצמו, כאשר ביום זה קוראים בתורה. לכן, יש לעלות גם לאחת העליות בשביעי של פסח, אך אין צורך לעלות דווקא למפטיר.
מקורות: עלייה בשבת שלפני יום השנה – ברכי יוסף סי' רפד ריש ס"ק א. ס' המנהגים ע' 79. עלייה למפטיר כשיום השנה חל בשבת – יחוה דעת ח"ה סי' נט ס"ע ערה. ס' המנהגים ע' 79.
מדיני ערב פסח
חגים - פסח
ח' באב התשע"ד 08/04/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מה הם הדינים המיוחדים לערב פסח?
תשובת הרב
נוסף על ההלכות הנוגעות לסוף זמן אכילת חמץ, ביעור החמץ וכדומה, יש עוד הלכות מיוחדות ליום זה.
מצה:אסור לאוכלה מן הדין מעלות השחר של היום ועד שמברכים עליה בליל הסדר. הספרדים, שנוהגים לאכול בפסח 'מצה עשירה' (שנילושה במיץ, ביין וכדומה), רשאים לאוכלה היום, כי אין יוצאין בה ידי חובה. ומנהג חב"ד שלא לאכול מהבוקר מכל המינים הכלולים בחרוסת ובמרור עד אחרי 'כורך' (ובחו"ל עד אחרי 'כורך' של הסדר השני).
תענית:מנהג הבכורים לצום היום, זכר לנס שניצלו ממכת בכורות. למעשה נהוג להשתתף בסעודת מצווה, כמו סיום מסכת, ואז פוקע חיוב התענית, כי גם זה 'זכר לנס'.
מלאכה:מותר לעשות מלאכה עד חצות היום – תלוי במנהג המקום. במקום שנהגו לעשות מלאכה (וכך רווח המנהג), מותר להתחיל כל מלאכה עד חצות, גם אם אין בה כלל 'צורך המועד'.
מחצות היום ואילך הוא זמן הקרבת קרבן פסח, שכל אדם מישראל חייב בו, ולכן נאסר זמן זה במלאכה, כעין יום טוב. משום כך, העושה מלאכה בזמן זה אינו רואה סימן ברכה מאותה מלאכה לעולם, ומה שהוא משתכר בה יפסיד במקום אחר. אסור לעשות מלאכה אפילו בחינם, או לעצמו, ואף לצורך יום טוב (מותר רק על-ידי גוי). לכן אין לספֵּר יהודי אחרי חצות, וגם לא להסתפר בעצמו. אם שכח ליטול ציפורניו לפני חצות, יעשה זאת אחר-כך.
מקורות: פסחים דף נ. שו"ע סי' תסח, תע, נו"כ ושו"ע אדה"ז שם. שלחן מנחם או"ח ח"ב עמ' רחצ. שב. (1423)
דבק סלוטייפ בפסח
חגים - פסח
ו' בתמוז התשע"ד 07/04/14
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם יש חשש חמץ בדבק סלוטייפ?
תשובת הרב
בעבר דבקים מצויים היו עשויים מחמץ. בימינו הדבקים הנפוצים לשימוש ביתי לא עשויים מחמץ (אם כי נזהרים מלהכניסם לפה). החשש עדיין קיים בדבקים מסויימים המיועדים לשימוש אנשי מקצוע.
חלב בהמה שאכלה חמץ
חגים - פסח
ב' באדר ב' התשע"ד 03/04/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם חלב שנחלב מבהמה האוכלת חמץ בתוך הפסח – כשר לפסח?
תשובת הרב
יש אוסרים חלב זה, וכמו-כן אוסרים לאכול בפסח בשר בהמה או עוף שאכלו חמץ בתוך הפסח. ויש מתירים אם הבהמה אוכלת גם מזון שאינו חמץ, שאז "זה וזה גורם", אף שבכך אנו נהנים מחמץ האסור בהנאה. ובבהמת נכרי מקילים יותר.
האוסרים כתבו שיש להכין קודם פסח בשר ועופות [ומוצרי חלב] בכמות הדרושה לכל ימי הפסח, או לקנות ממקום שבו משגיחים שאין מאכילים את בעלי-החיים חמץ בפסח.
לעומת זה, ב'אגרות משה' כתב, שעל-פי הראשונים יוצא, שמצד הדין גם בהמה האוכלת רק חמץ בפסח אין מקום לאסור את בשרה ואת חלבה באכילה, אף לא למדקדקים, ואף בהמת יהודי האוכלת חמץ אין לאסור את אכילתה מצד הדין. אך בזה יש מקום לבעל נפש להחמיר על עצמו.
אמנם למעשה נתקבל המנהג להחמיר שלא לאכול בשר (ועוף) ולא לשתות חלב מבהמה שאכלה חמץ בפסח, לפחות בתוך עשרים וארבע שעות מאכילת החמץ, משום שאפילו לשיטת המתירים ראוי לבעל נפש לפרוש מזה. ועוד, שמשום חומרת חמץ בפסח שומעים אנו למחמירים.
ויש מושבים בארץ הנוהגים זהירות יתרה אף קודם פסח, וחדלים מהאכלת חמץ לבהמות יממה לפני חליבת החלב המשוּוק בפסח.
השאלה נאמר לי שכדי להכשיר את שולחן האוכל לפסח, יש לשפוך עליו מים שרתחו זה עתה ישירות מהקומקום, ובנוסף לכסותו ב-p.v.c. . איננו מניחים על שולחן האוכל סירים חמים, ואני חושש שאם אשפוך עליו מים רותחים ציפוי השולחן יתקלקל, האם ניתן להסתפק רק בכיסוי ה-p.v.c. ?
תשובת הרב
כיון שלא מניחים על שולחן האוכל סירים חמים, עירוי המים הרותחים בנוסף לכיסוי ה-p.v.c הוא חומרה יתירה. כאשר יש חשש קלקול לשולחן ניתן לוותר על עירוי הרותחים ולהסתפק בכיסוי ה- p.v.c.
מקורות:דרכי תשובה יורה דעה סימן קכא סעיף קטן סח, אז נדברו חלק ז סימן נט.
ניקוי מקלדת מחשב לפסח
חגים - פסח
ז' בניסן התשע"ג 18/03/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה יש לי מחשב נייד ובמשך השנה חדרו פירורים לתוך המקלדת, מה עליי לעשות לקראת פסח?
תשובת הרב
יש לנקות את המקלדת במחשב נייד או נייח באמצעות שאיבה עם שואב אבק, או ספריי לחץ אויר השואב את הלכלוך והפירורים מבין המקשים. בנוסף יש לעבור כמובן עם מטלית ספוגה בחומר ניקוי על המקשים.
קוסמטיקה בפסח
חגים - פסח
ג' בניסן התשע"ג 14/03/13
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מה דין תכשירי קוסמטיקה וסבונים בפסח?
תשובת הרב
ברבים מהתכשירים האלה יכולים להיות רכיבים המופקים מן החי, ומהם העלולים להכיל חמץ, כגון אלכוהול.
יש דיון אם מותר לסוך את הגוף בחומרים האסורים באכילה, וכל-שכן בחמץ האסור בהנאה. אמנם רובם ככולם פגומים אפילו מאכילת כלב, וגם אם הם נוגעים במאכל או נכנסים לפה, אין בהם איסור מן הדין (אם יוצרו לפני פסח). ובפרט לכל השנה.
ובכל-זאת רבים נזהרים בשפתונים ובקרם ידיים שיהיו בהכשר לפסח.
מקורות: ראה פסחים כא,ב. ר"ן שם. ע"ז סז,ב. שו"ע או"ח סי' תמב ס"ט. יו"ד סי' קג ס"ב. רמ"א יו"ד סי' קח ס"ה ונו"כ. שו"ת: אור לציון ח"ג פ"ח. הר צבי יו"ד סי' צה. מעשה חושב ח"ה סי' ח. (וע"ע משנה הלכות ח"ט סי' קנד). 'הכשרות' פכ"א סמ"ט ואילך, ע' ואילך. פסקי תשובות סי' תמב ס"ק ב ובהערות. (1367)
סדר פסח מוקדם
חגים - פסח
כ"ה בסיון התשע"ג 06/03/13
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה בבית אבות או במרכז רפואי שדורשים לערוך את הסדר מבעוד יום, האם אפשר לקיים בשעה כזאת את מצוות ליל הסדר כהלכתן?
תשובת הרב
בכל שבת ויום-טוב אפשר להקדים לקבל את השבת מ'פלג המנחה' ואילך, לעשות קידוש ולאכול סעודת שבת ויום-טוב, אבל בליל הסדר הדין שונה, מכיוון שקרבן הפסח "אינו נאכל אלא בלילה", ומצה ומרור הושוו לו, ואף ארבע כוסות תיקנו חז"ל רק בזמן הראוי לאכילת מצה. נוסף על כך אסרו חז"ל לאכול מצה בערב פסח.
לכן יש לעשות כל מאמץ להתחיל בעריכת הסדר רק אחרי צאת הכוכבים.
בשעת הדחק אפשר להקדים ולקדש מיד אחרי שקיעת השמש, אך להקפיד שיגיעו לקטע "רבן גמליאל היה אומר" רק לאחר צאת הכוכבים. אם ממש אין ברירה – אפשר להקדים ולקדש אחרי 'פלג המנחה' (בת"א 16:59), משקיבלו עליהם את קדושת החג בהדלקת נרות או בתפילת ערבית. בני עדות המזרח רשאים ליטול ידיהם ולקבוע סעודתם על 'מצה עשירה', ואחרי צאת הכוכבים יברכו (רק) 'על אכילת מצה' על מצה רגילה.
לבני אשכנז אפשר אולי להתיר להתחיל את הסעודה אחרי השקיעה באכילת מצה רגילה, ולהגיע ל"רבן גמליאל" אחר צאת הכוכבים, ובלבד שיקפידו לאכול אז עוד 'כזית' מצה. ולא יברכו כלל 'על אכילת מצה'.
כשגם זה אי-אפשר יש לדון להתיר גם להגיע אחר השקיעה ל"רבן גמליאל", לשתות כוס שנייה, ולקיים אז גם את מצוות אכילת מרור וכורך, ובלבד שימתינו לאכילת האפיקומן עד אחרי צאת הכוכבים, ואכן כולם יקפידו לאכול באותה שעה 'כזית' מצה דאורייתא.
את קיום מצוות 'סיפור ביציאת מצרים' יכוונו לקיים באמירת חלק מ'הודו' הגדול או מ'נשמת', העוסקים בעניין זה, או לפחות בברכה שנייה של ברכת המזון.
עורך הסדר יכול לאחר מכן לחזור ולערוך את כל הסדר בביתו, מתחילתו ועד סופו.
השאלה אנחנו בחו"ל ואין בנמצא אפשרות להשיג מפיות נייר ללא חשש עמילן מחמץ, האם נוכל להשתמש במפיות נייר ללא הכשר לפסח?
תשובת הרב
כמובן הטוב ביותר הוא שתשיגו מבעוד מועד מפיות נייר עם הכשר. אם לא תצליחו להשיג, אתם יכולים לשפוך מעט יוד צהוב על מפית ואם היוד נהפך לכחול זהו סימן שהעמילן עשוי מחמץ. אם היוד נותר בצבעו, מותר להשתמש במפיות בפסח.
קרש חיתוך לפסח
חגים - פסח
ג' באייר התשע"ב 25/04/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם חובה להשתמש בפסח בקרש חיתוך מיוחד לפסח?
תשובת הרב
מקובל להשתמש בקרש חיתוך מיוחד לפסח, כיון שבקרש הרגיל עשויים לחתוך מאכלים שאסורים בפסח, וכן משתמשים בסכינים שחותכים בהם חמץ. מי שקשה לו לקנות קרש מיוחד לפסח, יכול להכשיר את הקרש הרגיל, ואם יש בו חריצים עליו להחליק אותם לפני ההכשרה עם נייר זכוכית.
מקורות: שולחן ערוך סימן תנא סעיף ח וברמ"א סעיף טז.
'סעודת משיח' בערב שבת
חגים - פסח
א' באייר התשע"ב 23/04/12
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה הבעש"ט תיקן לערוך סעודה שלישית ביום האחרון של פסח, הנקראת 'סעודת משיח'. כיצד עושים זאת השנה, כשהחג חל בערב שבת?
תשובת הרב
בחו"ל עורכים את הסעודה בחג האחרון, ביום השמיני של פסח, החל השנה בשבת-קודש. בארץ ישראל עורכים אותה בשביעי-של-פסח, היינו ביום שישי.
בתחילת חג הפסח אנו עוסקים ביציאה ממצרים, ואילו בימים האחרונים של החג, כשנשלמה יציאת מצרים בקריעת-ים-סוף, אנו מתכוננים לגאולה השלמה שתבוא במהרה בימינו, ובה משקה הקב"ה את ישראל בארבע כוסות של נחמה. לכן נוהגים לאכול מצה בסעודה זו ולשתות ארבע כוסות יין (או מיץ ענבים טבעי), ולחזק את האמונה והציפייה לגאולה השלמה, ואת השמחה לקראתה.
כהשלמה לסעודה זו, ובפרט מפני המגבלות בקביעות שנה זו, הציע הרבי מליובאוויטש לחגוג גם למחרת, ביום השבת, בסעודה השלישית, ולהמשיך ולהוסיף אז באופן של "כפליים לתושייה" את השמחה והעניינים של 'סעודת משיח' (כפי שנהג הרבי להשלים התוועדויות של חגים וימי שמחה בשבת שלאחריהם).
תשובה: יש להתפלל מנחה לפני תחילת הסעודה. את הסעודה מסיימים לפני זמן הדלקת נרות. במיוחד צריכות הנשים לסיים מוקדם, כך שיהיה להן מספיק זמן לחזור ולהדליק נרות שבת. שאלה: האם חשוב לערוך את הסעודה דווקא בערב שבת, ואי אפשר להסתפק בסעודה בשבת עצמה?
תשובה: בשיחותיו הקדושות הורה הרבי לערוך את הסעודה דווקא בערב שבת (לקו"ש חכ"ב עמ' 218, סה"ש תנש"א ח"א עמ' 444. וכן בשיחה שאינה מוגהת, התוועדויות תשמ"ח ח"ג עמ' 76). בנוסף למפורש בשיחות, מספר הרב יוסף יצחק שי' ליברוב, מהשלוחים לאה"ק בשנת תשל"ח (בה הייתה קביעות כבשנה זו), שהוא התקשר למזכירו של הרבי הרב חודקוב ע"ה לשאול מתי לערוך סעודת משיח באה"ק. הוא שאל כיון שבכפר חב"ד היו רגילים לעשות את הסעודה בקביעות זו בשבת עצמה, כמו אצל הרבי. הרבי היה על קו הטלפון והורה לעשות זאת ביום שישי – שביעי של פסח.
שאלה: האם חשוב להתחיל את הסעודה לפני "שעה עשירית"?
תשובה: מאחר וזו סעודת יום טוב והתוועדות חסידית, דינה כסעודת מצווה, ואין צורך להקפיד להתחיל לפני "שעה עשירית". כשחלו ראש השנה ושמחת תורה בערב שבת קודש, הרבי היה נוטל ידיו להתוועדות לאחר שעה עשירית , ואף ציווה להכריז שמי שלא נטל – ייטול ידיו עד השקיעה.
שאלה: האם יש טעם רוחני לאי אכילת חמץ בשבת זו, או שמדובר רק בלית ברירה?
תשובה: העובדה שאין חמץ בשבת זו הצמודה לחג הפסח, משמעותה המשכת קדושת חג הפסח גם בשבת (על אף שהחג עצמו הסתיים כבר). כך אמר הרבי בשיחת אחרון של פסח תשנ"א (סה"ש ח"א עמ' 436 הע' 1): "ולהעיר, שכשחל [אסרו-חג] בשבת – אין בו חמץ כלל, והסעודות דשבת הם באכילת מצה דווקא, שבזה ניכר יותר ההמשך והשייכות לחג הפסח".
שאלה: האם השלמת הסעודה בשבת קודש היא טעימה בלבד, או שמדובר בנטילת ידיים לסעודה?
תשובה: על השלמת הסעודה התבטא הרבי (התוועדויות תשמ"ח ח"ג עמ' 76): "ולהמשיך ולהוסיף – באופן ד'כפליים לתושייה' - ביום השבת שלאחרי זה". בפשטות כוונת הדברים היא לערוך סעודה ממש כרגיל, לאחר תפילת מנחה ביום שבת קודש. וכן מסר מזכירו של הרבי, הרב י"ל שי' גרונר ('התקשרות' גיליון מ"ה).
קטניות בערב פסח
חגים - פסח
י"ב בניסן התשע"ב 04/04/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם מותר לאכול קטניות בערב פסח, לאחר זמן איסור אכילת חמץ עד שעת כניסת החג?
תשובת הרב
יש המקלים ומתירים לאכול קטניות עד לזמן כניסת החג, אך למעשה נהוג להחמיר ולא לאכול קטניות גם בזמן זה (לנוהגים כך כל משך החג).