מותר לנחם עד כניסת שבת, אך עדיף ונכון לעשות זאת עד זמן מנחה קטנה (לזמנים ניתן להקיש כאן).
מקורות: נטעי גבריאל אבלות חלק א פרק קיד.
סיום שבעה
אבלות
ט"ז באייר התשע"ה 05/05/15
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה כיצד מסיימים את השבעה?
תשובת הרב
לאחר תפילת שחרית האבלים יושבים. הנוכחים יוצאים מהחדר. חוזרים ואומרים לאבלים את נוסח "המקום ינחם", ומצווים בגערה על האבלים לקום. הנוכחים אומרים "המקום יגדור פרצות עמו ישראל" ומברכים את האבלים באריכות ימים ושנים טובות (ויש עדות בהם אומרים פסוקים אחרים). דופקים מסמר במקום שישבו.
דיני השבעה מסתיימים והאבלים מחליפים את הבגדים. רבים נוהגים לעלות לקבר ולומר את אותיות שם הנפטר בפרק קי"ט בתהילים, וכן את אותיות נשמה.
מקורות: ספר מנהגים חב"ד דיני "שמחות", נטעי גבריאל אבלות א פרק קלו.
קריעה באבלות
אבלות
כ' בתשרי התשע"ו 10/03/15
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם קורעים מצד ימין לצד שמאל, או מלמעלה למטה?
תשובת הרב
הקריעה נעשית במאונך מלמעלה למטה, ולא במאוזן. מי שקרע מצד לצד, חוזר וקורע מלמעלה למטה בלי ברכה.
מקורות: שו"ע סי' שמ. פתחי תשובה ס"ק ב בשם הרדב"ז. ילקוט יוסף שם הערה ה. גשר החיים עמ' נט.
'שבעה' לפני לוויה
אבלות
כ' בתשרי התשע"ו 10/03/15
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מי שאינו יכול להגיע ללוויית קרובו, האם מתחיל לשבת 'שבעה' רק אחרי הלוויה?
תשובת הרב
כשאי אפשר להגיע ללוויה, עושים 'קריעה', מברכים 'דיין האמת' ומתחילים לשבת 'שבעה' מיד. כשאפשר להגיע ללוויה, מתחילים לשבת רק אחרי הלוויה, זאת גם כשהלוויה מתקיימת באיחור של כמה ימים.
מקורות: מנחם ציון ח"א עמ' 79. גשר החיים ח"א עמ' קסג, קעג.
מי ששכח לומר קדיש ביום השנה
אבלות
כ"ו בשבט התשע"ה 15/02/15
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה כיצד ינהג מי ששכח לומר קדיש ביום השנה של אחד מהוריו?
תשובת הרב
יאמר קדיש ביום שנזכר, כי גם אמירה בתאריך שאינו יום השנה גורמת נחת ועליית נשמה להורה שנפטר.
יש הסוברים שמי שלא אמר קדיש בגלל ששכח, ולא מחוסר אפשרות - בשנים הבאות עליו לומר קדיש יומיים, דהיינו ביום השנה וביום שלפניו. כפי שאישה שלא הדליקה נרות שבת פעם אחת מדליקה בכל שבת נר נוסף.
מקורות: נטעי גבריאל אבלות ב פרק סט סעיף י ובהערות, כף החיים סימן כח אות כח.
מספר הקדישים
אבלות
ד' בחשון התשע"ה 28/10/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה כמה קדישים חשוב לומר כל יום לעילוי נשמה?
תשובת הרב
אמירת הקדיש מצילה את נשמת הנפטר מייסורי גיהנום ופועלת עליית נשמה. כל קדיש פועל על שעה וחצי, ולכן חשוב לומר לפחות 16 קדישים ביום, כדי לכסות את כל היממה. בראש-חודש האבל לא עומד חזן, והוא אומר רק 11 קדישים בתפילות (כולל משניות, תהילים וקריאת התורה). א"כ נראה שצריך להשלים עוד 5 קדישים במניינים אחרים. בשבתות ובימים טובים הקדישים נאמרים לצורך עליית הנשמה, אך אין ייסורי גיהנום בימים אלו, ואין צורך להקפיד על 16 קדישים.
מקורות:'תורת מנחם - מנחם ציון' ח"ב עמ' 364.
לידת עובר ללא רוח חיים ל"ע
אבלות
י"ד בתשרי התשע"ה 10/08/14
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם עובר שנולד ללא רוח חיים ("לידה שקטה"), יקום בתחיית המתים?
תשובת הרב
כתב הבית יוסף (יו"ד סו"ס רסג) בשם הגאונים: "יש לנו קבלה, שמוהלין אותו על קברו ומשימים לו שם, לזכר שירחמוהו מן השמים ויחיה בתחיית המתים, יהיה בו דעה ויכיר את אביו". ברור א"כ שההורים והוולד יכירו זה את זה בתחיית המתים.
גם בבת נהוג לתת שם (גשר החיים עמ' קמז).
כשם שכל גלגול מהווה תיקון לנשמה, גם ההריון (שבו נוצר העובר שיקום) מהווה תיקון מסוים לנשמה. והבורא בחר בהורים לעשות את התיקון לנשמה המיוחדת.
אבלות על בן
אבלות
י"ט בסיון התשע"ד 17/06/14
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה מתי מסתיימים דיני האבלות על בן שנפטר?
תשובת הרב
דיני אבלות להורים ולאחים והאחיות מסתיימים לאחר 30 יום.
מקורות: שולחן ערוך יורה דעה סימן שצא.
הנחת תפילין ביום הראשון לאבלות
אבלות
י"ט באייר התשע"ד 19/05/14
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם בחב"ד נהוג להניח תפילין ביום הראשון לאבלות?
תשובת הרב
הגמרא אומרת שהלכה כדברי המקל באבלות. על יסוד דברי הגמרא אלו, ועל יסוד המובא בכמה פוסקים שיש הנוהגים להניח תפילין גם ביום הראשון לאבלות, ושכך נהגו כמה גדולי ישראל - נהוג בחב"ד להניח תפילין ביום הראשון לאבלות בלי ברכה.
מקורות: עירובין דף מו סוף עמוד א, מעבר יבוק מאמר שפת אמת סוף פרק לד, תורת מנחם חלק כ עמוד 202, חקרי מנהגים חלק א עמוד רסה, משמרת שלום סימן ז סעיף קטן ב, דעת קדושים סימן שפח, נטעי גבריאל אבלות א פרק פב הערה א.
חנוכת בית בשנת אבלות
אבלות
ט"ז באדר ב' התשע"ד 18/03/14
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם מותר לאבל להשתתף בחנוכת בית בשנת האבלות?
תשובת הרב
למנהג הספרדים מותר לאבל להשתתף בחנוכת בית בשנת אבלות, ואף מותר לו לעשות חנוכת בית לביתו שלו. יש להקפיד לומר דברי תורה בחנוכת הבית. למנהג האשכנזים אבל לא עושה חנוכת בית בשנת אבלות, ואף לא משתתף בחנוכת בית, עד לאחר שנת האבלות.
מקורות: נטעי גבריאל אבלות ב פרק לב סעיף א.
דיני אבלות בחודש האחרון
אבלות
כ"ג בחשון התשע"ד 27/10/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם דיני האבלות בחודש האחרון של שנת האבלות שונים?
תשובת הרב
משפט הנשמה נמשך אחד עשר חודש שבהם אומרים קדיש. רק רשעים נידונים שנים עשר חודש, וכדי להראות שהנפטר אינו רשע מפסיקים לומר קדיש בתום אחד עשר חודש. האבל לא אומר קדיש יתום ולא חצי קדיש לאחר עליית שביעי. האבל עולה לתורה למפטיר בשבת האחרונה לפני יום השנה. נר הנשמה דולק גם בחודש האחרון. את המשניות הנאמרות על ידי אבלים בסוף התפילה אומר האבל גם בחודש זה.
מקורות: שולחן ערוך יורה דעה סימן שצה סעיף ג, נטעי גבריאל אבלות ב פרק סה סעיפים א-ד, סדור תורה אור אות ה.
אבלות בעל על אשתו
אבלות
כ"א באלול התשע"ג 27/08/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה כמה זמן נמשכים דיני האבלות של בעל על אשתו?
תשובת הרב
אבלות בעל על אשתו היא 30 יום (חתונה שוב מותרת לאחר 3 רגלים, וכדאי להיוועץ ברב לגופו של מקרה).
מקורות: שולחן ערוך יורה דעה סימן שצב, קיצור שולחן ערוך סימן ריג.
עלייה לתורה לנכד ביום השנה
אבלות
ח' בתמוז התשע"ג 16/06/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם נכד שאומר קדיש על סבו שנפטר ולו בנות בלבד, צריך גם לעלות לתורה בסמיכות ליום השנה?
תשובת הרב
אם אביו של הנכד נפטר אף הוא, הנכד אומר קדיש ועולה לתורה בשבת שלפני יום השנה כנהוג. גם כשהאב בחיים והוא מסכים שבנו יאמר קדיש, הנכד נוהג כנ"ל. אם האב לא מסכים, הנכד אינו נוהג בכל מנהגי האבלות, אלא רק עומד חזן ביום השנה ואומר קדיש דרבנן (ולא קדיש יתום).
אין צורך שיותר מנכד אחד ינהג במנהגים אלו.
מקורות: אשכבתא דרבי עמוד נד, נטעי גבריאל אבלות ב פרק מג סעיפים ט-י.
גננת באבלות
אבלות
כ"ח בתמוז התשע"ג 07/06/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם מותר לגננת הנמצאת בתוך השלושים לאבלות בעלה, להשתתף במסיבת סיום בגן?
תשובת הרב
כיון שההשתתפות היא לצורך פרנסתה (ולא למטרת הנאה אישית שלה), מותר לה להשתתף במסיבה, על אף שיש שם מוזיקה וכו'.
מקורות: נטעי גבריאל אבלות ב פרק יד סעיפים ג-ה ובפרק לג סעיף ד.
אבל בסליחות
אבלות
כ"ו באייר התשע"ג 05/06/13
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם אבל בשנת האבלות עומד חזן גם בסליחות?
תשובת הרב
יש מעלה בכך שהאבל יעמוד חזן בסליחות, אך אם יש חזן אחר שעדיף לציבור, כגון שקולו חזק יותר וכיו"ב, יעמוד הוא.