השאלה מי שהבטיח לתת סכום מסויים לצדקה, האם הוא רשאי לשנות ולתת אותו למטרת צדקה אחרת?
תשובת הרב
יש לחלק בין סוגי ההבטחות, וכן אם הכסף כבר נמסר ליעדו.
א) אדם שנדר או נשבע (ממש) לתת סכום לעני פלוני – חייב לקיים את מוצא פיו. ואין מבקשים התרה לנדרי צדקה אלא מדוחק, ואין מתירים אותם מפני הפסד עניים, וכל שכן שאין להתיר נדר שעשה אדם בעת צרה. ויש שכתבו שאפשר להתיר גם זאת בתנאי שיקבל עליו בלי נדר שכאשר ירחיב לו ה', יפרע לעניים את כל מה שנדר.
ב) אם רק הבטיח לתת תרומה לדבר מצווה או לעני, הרי זה רק מעין נדר, ונחלקו הפוסקים אם רשאי לתת זאת לעני אחר. אולם על-ידי 'התרת נדרים' יכול להתיר הבטחה זו. ייתכן שאם הבטיח לעני בפניו, אסור לו לחזור בו, מפני שאז הוא בגדר 'מחוסר אמנה'.
ג) מי שכבר הפריש סכום כסף למעשר כספים או לצדקה, ואחר-כך הבטיח לעני לתת אותם לו, לא חל על כך דין נדר, מכיוון שבהבטחה זו אינו נודר (סכום חדש) לצדקה, ואין בזה משום "אמירתו לגבוה" המחייבת, אלא שכדי שלא יהיה מ'מחוסרי אמנה' אסור לו לחזור בו מהבטחה זו.
ד) אם כבר מסר את הסכום לידי גבאי (בעבור עני או מוסד פלוני), או שהקנה אותו לעני או למוסד בקניין התקף לפי ההלכה, הרי זכו בזה, ולכל הדעות אין הנותן רשאי לשנות ולתת זאת לאחרים.
כתב הרמב"ם: "לעולם אין אדם מעני [=נעשֶה עני] מן הצדקה, ולא דבר רע ולא היזק מתגלגל על ידה, שנאמר (ישעיה לב,יז): 'והיה מעשה הצדקה שלום'". והטור כתב: "הדבר בדוק ומנוסה, כי בשביל הצדקה שנותן לא יחסר לו, אלא אדרבה תוסיף לו עושר וכבוד".
ובגמרא אמרו: מהו שנאמר (דברים יד,טז): "עשר תעשר"? - עשר בשביל שתתעשר. אמר לו: מניין לך? אמר לו: לך ונסה! אמר לו: וכי מותר לנסות את הקב"ה, והלוא נאמר(דברים ו,כב): "לא תנסו את ה'"?! אמר לו: כך אמר רבי הושעיא, חוץ מזו, שנאמר (מלאכי ג,י): "הביאו את כל המעשר אל בית האוצר... ובחנוני נא בזאת, אמר ה' צבאות, אם לא אפתח לכם את ארובות השמים, והריקותי לכם ברכה עד בלי דיי...".
אף שפשטות הפסוק בספר מלאכי מדברת במעשַר דגן, שחייבים לתת ללוויים (ולכן יש פוסקים שפקפקו אם מותר לנסות את ה' במעשַר כספים או בצדקה בכלל), כבר הביאו התוספות מה'ספרי' ומעוד מדרשי חז"ל, שהכוונה בפסוק "עשר תעשר את כל תבואת זרעך" היא גם לרווחים מריבית ומסחר, וכפירוש 'ספר חסידים', שהפסוק מדבר במעשַר כספים הניתן לצדקה. וכן פסק הטור, שעניין זה קיים הן במעשר הן בשאר סוגי צדקה. הרבי מליובאוויטש סיכם שזו מסקנת רוב הפוסקים האחרונים, וכמו-כן הציע לפונים רבים שביקשו ברכה – להוסיף בצדקה, "ובחנוני נא בזאת".
מקורות: תענית ט,א ותוס'. רמב"ם פ"י מהל' מתנות עניים ה"ב. ספר חסידים סי' קמד, ובהגהות החיד"א ו'מקור חסד' וש"נ. טושו"ע, רמ"א ונו"כ יו"ד סי' רמז ס"ד. שדי חמד, קונטרס הכללים מע' נ כלל טז, וש"נ. תורת מנחם כרך ו עמ' 54. שערי צדקה (לאדמו"ר מליובאוויטש) סימנים קה,קיב ועוד. (1442)
מכירה במחיר מוזל ומעשר כספים
צדקה ומעשרות כספים
כ' בשבט התשע"ג 31/01/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם ניתן להוריד במחיר לתלמיד חכם עני, ולהחשיב את ההפרש כמעשר כספים?
תשובת הרב
רק כשברור שניתן למצוא קונה שישלם על המוצר מחיר גבוה, ובכל זאת המוצר נמכר לתלמיד חכם עני במחיר נמוך - ניתן להחשיב את ההפרש כתרומה ומעשר כספים.
מעשר ממענק ביטוח לאומי עבור ילדים
צדקה ומעשרות כספים
ו' בשבט התשע"ג 17/01/13
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם חובה להפריש מעשר ממענקים שונים שמקבלים מביטוח לאומי עבור ילדים?
תשובת הרב
מענק לידה ניתן עבור הוצאות הלידה, ואין חובה להפריש ממענק זה מעשר כספים.
דמי לידה שהם מענק במקום המשכורת ממקום עבודתה של האישה, חייבים בהפרשת מעשר כספים.
קצבת ילדים ניתנת עבור הוצאות גידול הילדים, ואין חובה להפריש מקצבה זו מעשר כספים.
השאלה מכרתי חפץ שהיה בבעלותי, האם עליי לתת מעשר כספים ממה שקיבלתי?
תשובת הרב
מי שמוכר חפץ השייך לו במחיר אותו הוא שילם ברכישת החפץ, או במחיר נמוך יותר, אינו צריך לתת מעשר. גם מי שמוכר את החפץ במחיר גבוה יותר מהמחיר אותו הוא שילם, אך המכירה היא לצורך קניית חפץ דומה לשימושו האישי, שאינו זול יותר, אינו צריך לתת מעשר. מי שמוכר חפץ במחיר גבוה יותר ממחיר הרכישה, והמכירה אינה למטרת רכישת חפץ דומה לשימושו האישי, עליו לתת מעשר מהרווח (כלומר ההפרש בין המחיר שהחפץ נקנה, למחיר בו הוא נמכר).
כך יש לנהוג גם במכירת דירה. אדם המוכר את דירתו על מנת לרכוש דירה אחרת שמחירה גבוה יותר, ולדור בה - אינו צריך לתת מעשר, גם אם הדירה נמכרת במחיר גבוה מזו שנרכשה.
בסתר או בפרסום
צדקה ומעשרות כספים
ז' בכסליו התשע"ג 21/11/12
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה האם פרסום שמו של תורם אינו סותר את הערך 'מתן בסתר'?
תשובת הרב
ברור שתמיד עדיף 'מתן בסתר', ומבחינת טובתו הרוחנית של התורם מוטב שלא לפרסם את מעשי הצדקה שלו, אך לפעמים גובר השיקול של טובת הציבור.
בתשובות הרשב"א יש דיון אם רצוי שהמקדיש חפץ לבית-הכנסת יכתוב את שמו עליו. כותב הרשב"א ש"זו מידת חכמים היא ומידת ותיקין... ומידת התורה היא, שהיא כותבת ומפרסמת עושה מצווה. ואם התורה עושה כן, צריכים אנו להלך אחר מידותיה של תורה שהיא דרכי נועם". הוא מביא לזה כמה דוגמאות מהתנ"ך, ומסיים: "מכאן אתה למד שהיו נוהגין לכתוב כן... להיות להם לזיכרון טוב, ולפתוח דלת לעושי מצווה". מסקנתו זו הובאה בפוסקים.
האדמו"ר ה'אמצעי' (רבי דובער, בנו של בעל התניא) קבע תקנה, שהחסידים שביקרו בליובאוויטש יחזרו דברי חסידות בעיירות בדרכם הביתה. חסיד אחד, שהיה חוזר דברי חסידות בטוב טעם, התלונן לפניו שבשעה שהוא מדבר לפני הציבור הוא מרגיש תחושת 'ישות' עצמית. ענה לו הרבי: "שיהיה ממך בצל, אבל חסידות עליך לחזור!".
הרבי מליובאוויטש הסביר שהוראה זו היא על-פי פסק-הדין האמור, ש"מצווה לפרסם עושי מצווה". כלומר, לטובת העניין מוטל לפעמים על האדם לשלם מחיר גם מבחינה רוחנית, ועליו לפרסם את פעילותו, כדי שבזה יוסיף עידוד ומרץ לרבים, שממנו יראו וכן יעשו.
השאלה האם ניתן לתת חפצים ישנים שבבעלותי לנזקקים, ולחשב את שווי החפצים כמעשר כספים?
תשובת הרב
אם חפצים שכמותם נמכרים, ניתן לחשב את השווי שבו הם נמכרים בדרך כלל כמעשר כספים.
מעשר במכירת בית
צדקה ומעשרות כספים
י"ט בניסן התשע"ב 04/11/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה קנינו את ביתנו כשמחירו היה זול ממחירו כיום, וכעת אנו מעוניינים למכרו ולקנות בית במקום אחר, האם עלינו לתת מעשר כספים מההפרש בין מחיר הבית כיום, למחיר ששילמנו בקנייתו?
תשובת הרב
כיון שאתם מוכרים לצורך מגורים, ולא לצורך השקעה ועשיית רווחים, אין צורך לתת מעשר כספים. רק כשמוכרים לצורך מסחר יש צורך לתת מעשר.
מעשר כספים
צדקה ומעשרות כספים
ט"ו בחשון התשע"ג 31/10/12
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה איזה חלק מההכנסה צריך לתת לצדקה?
תשובת הרב
מצוות-עשה על כל אדם מישראל לתת צדקה כפי השגת ידו, וכפי מה שראוי לעני, והמעלים עיניו מן הצדקה עובר באיסור לא-תעשה. שיעור מצוות נתינת צדקה מנכסיו: עד חומש (20%) – "מצווה מן המובחר", עשירית – "זו מידה בינונית", פחות מזה – נכנס בגדר קמצנות. הרבי מליובאוויטש המליץ לתת "יותר ממעשר, וקרוב לחומש".
יש אומרים שמעשר כספים הוא מן התורה, ויש אומרים שאינו אלא מדרבנן, אבל חיוב גמור הוא, ולכן כל מה שנוהג במעשר עני – נוהג במעשר כספים (הרבי הוכיח שכן דעת בעל התניא בשולחן-ערוך שלו), ויש אומרים שאינו אלא מנהג של מצווה. לכל הדעות, מי שכבר נהג להפריש מעשר, נעשה אצלו הדבר כנדר. לכן מן הראוי שבפעם הראשונה יאמר בפירוש שעושה כן 'בלי נדר'.
אולם הרמ"א כתב: "פרנסת עצמו קודמת לכל אדם". היינו, שלא רק מי שפרנסתו מספיקה ללחם צר ומים לחץ, אלא אפילו מי שמצבו טוב יותר, אך אין לו למימון הוצאות רגילות, ולפעמים הוא נאלץ לוותר גם על מלבוש או חפץ אחר הדרוש לו, פטור מן הדין ממצוות מעשר, וייתן לצדקה מעט כפי יכולתו. ועדיין עליו לעשות מאמץ גדול שלא להזדקק בעצמו לסיוע קופת הצדקה, אלא אם כן הוא זקוק להוצאות רפואיות גדולות או לנישואי צאצאיו.
אמנם גם במצב כזה רצוי לחשב ולרשום לעצמו כמה מעשר עליו לתת, ולתת בפועל חלק מזה, ובטוח הוא שה' יראה בעוניו ובמאמציו, ויוציאו במהרה מן המיצר אל המרחב.
השאלה האם מי שהתחייב לתת סכום מסוים למוסד תורני, והוא מקבל החזר מס על תרומתו, צריך לתת יותר ממה שנדר בגלל החזר המס?
תשובת הרב
לצורך קיום ההתחייבות עליו לתת את הסכום שהתחייב בלבד. גם אם התורם מזדכה במס, ההתחייבות מתקיימת במלואה, שכן האדם התחייב לתרום והוא אכן תרם, וכן המוסד התורני מקבל את כל הסכום.
מעשר מדמי הבראה
צדקה ומעשרות כספים
ט"ו באדר התשע"ב 03/09/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם צריך להפריש מעשר כספים מדמי הבראה שמנוצלים להבראה?
תשובת הרב
דמי הבראה הינם חלק מהשכר לעובד, וחובה להפריש מהם מעשר כספים.
העלאה במשכורת ומעשר כספים
צדקה ומעשרות כספים
ט"ו באייר התשע"ב 05/07/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם אדם העובד במוסד תורני יכול לסכם עם הנהלת המוסד שיקבל העלאה בשכר, תמורת התחייבות נתינת מעשר הכספים למוסד?
תשובת הרב
נתינת המעשר צריכה להיות מממונו של הנותן, כלומר מכסף שהאדם רשאי להשתמש בו כרצונו. לא ניתן לתת מעשר כספים מכסף שהאדם לא יכול לקבלו.
כסף שנאסף לחולה
צדקה ומעשרות כספים
כ"ג באייר התשע"ב 15/05/12
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם אפשר להשתמש בכסף שנתרם עבור סיוע לחולה, למטרות צדקה אחרות, במקרה שהחולה כבר אינו זקוק לסיוע הכספי?
תשובת הרב
כיון שהכסף נתרם עבור החולה, יש להשתמש בו למטרת לימוד תורה לזכות החולה, או אמירת פרקי תהילים לזכותו.
פדיון כפרות ועלייה לתורה
צדקה ומעשרות כספים
כ"ח בתשרי התשע"ב 26/10/11
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה עשיתי כפרות בכסף ולאחר מכן קניתי עלייה לתורה בבית הכנסת, האם אוכל לשלם על העלייה בכסף הכפרות?
תשובת הרב
את פדיון הכפרות צריך לתת לנזקקים, על העלייה לבית הכנסת יש לשלם מכסף אחר.
שטר לצדקה שאבד
צדקה ומעשרות כספים
כ' באלול התשע"א 19/09/11
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה התחייבתי לתת שטר שהיה ברשותי לצדקה, אך הוא אבד, האם אני חייבת לתת את תמורתו לצדקה?
תשובת הרב
אם ההתחייבות הייתה מפורשת לנתינת שטר מסוים שהיה ברשותך, והוא אבד על אף ששמרת עליו כראוי, אינך חייבת לתת שטר אחר לצדקה, שכן כבר אין אפשרות לתת את השטר עצמו לצדקה (אם לא שמרת על השטר כראוי חובה לתת את תמורתו לצדקה). אך אם התחייבת כללית לתת סך מסוים לצדקה, על סמך שטר שהיה לך – חובתך לתת את שוויו לצדקה.